Selasa, 17 Julai 2012

BAHASA MELAYU MANDUL ILMU?

oleh: Ja’afar Haji Hamdan

Apabila persoalan “Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris” (PPSMI) terus diperjuangkan oleh sekelompok manusia yang semakin rakus dengan ketidakyakinan terhadap bahasa Melayu, maka tercetuslah gelora pejuang bahasa untuk bertindak dengan mendukung perlembagaan dan ujaran statistik kepincangan yang dilakukan oleh PPSMI terhadap anak bangsa di Malaysia ini.

Tidak terkecuali, usaha menghalusi kerenah kelompok pelampau terhadap kefanatikan terhadap bahasa Inggeris dengan agenda mereka yang tersembunyi, turut diteliti. Maka terdengarlah desas desus bahawa isu bahasa Melayu perlu dibangkitkan semula dengan aura yang mampu menimbulkan bahang kemarahan, perlu dinyatakan dengan  suara jerit raung oleh tokoh-tokoh bahasa dengan nada gentak gempita untuk menuntut agar bahasa Melayu dimartabatkan dan berlakunya anjakan usaha yang wajar serta harus juga dimonopoli pemikir bangsa.

Pelbagai resolusi dengan penganjuran seminar, kolokium, simposium, pertemuan dan sebagainya diatur untuk mewajarkan jerit raung itu berkumandang dengan perundangan atau akta yang sedia ada. Tuding menuding dengan kasus bukti sama ada secara rujukan perundangan atau penilaian situasi, dilakukan tanpa mencari punca dan permasalahan utamanya.

            Persoalannya, apakah sememangnya bahasa Melayu tidak dimartabatkan di negara ini? Rasanya kita sudah ada jawapannya. Mungkin penilaian dan pemahaman akan berbeza kerana didasari dengan situasi dan pengalaman yang dilalui. Sedangkan perkara pokoknya tetap sama. Paling jelas, ada sekumpulan manusia yang terdiri daripada warganegara Malaysia yang turut tertakluk dengan perlembagaan sebagai warganegara Malaysia, melakukan penderhakaan terhadap martabat negaranya sendiri melalui perlanggaran akta yang jelas termaktub dalam undang-undang negara.

            Cukup jelas sekali bahawa bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan seperti yang tercatat dalam perlembagaan 152. Justeru, kenapa hal ini terjadi? Apakah isu utama yang menjadi misi mereka untuk menentang dasar yang sedia ada?  Sebagai satu bentuk permasalahan negara, isu utamanya harus difahami dan diselesaikan dengan bijaksana. Bukan dengan persaingan yang penuh retorik melalui resolusi semata-mata.

            Kita percaya, kerajaan sedia ada tetap mempertahankan perlembagaan yang telah menunjangi kenegaraan Malaysia ini. Kita juga percaya masih ramai rakyat yang sedar dan tahu nilai ke pertanggungjawaban terhadap perlembagaan negara sebagai undang-undang yang cukup dominan memacukan negara bangsa Malaysia. Maka, tindakan beberapa kumpulan yang hanya dianggotai oleh segelintir manusia yang lupa sejarah, lupa jati diri dan lupa asal usul seharusnya ditangani dengan pembuktian, perancangan dan tindakan yang betul serta benar.

            Usah digambarkan suara segelintir kumpulan ini mampu merubah dasar yang sedia ada. Mereka hanya mampu bermain api untuk memberi sedikit cahaya bagi menerangi kefahaman mereka tentang perjalanan yang kononnya untuk meningkatkan keilmuan dalam diri anak bangsa demi negara bangsa. Mereka tidak menyedari bahawa api yang menjadi cahaya yang sepatutnya sebagai penerang suasana sebenarnya telah membakar mereka sedikit demi sedikit dengan kedaifan pemahaman mereka terhadap nilai negara bangsa.

Antara isu yang menjadi landasan penentangan mereka terhadap bahasa Melayu adalah pertikaian tentang kemampuan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu. Pertikaian mereka didasari oleh perkembangan semasa yang amat menekankan teknologi maklumat yang juga didominasi oleh bahasa Inggeris. Bahkan perkembangan segala ilmu dipancarkan melalui bahasa Inggeris. Maka, mereka mempunyai kesimpulan atau membuat satu penetapan bahawa kalau mahu menguasai perkembangan ilmu, harus didukung oleh bahasa Inggeris.

Sekali dengar pandangan sebegini ada benarnya. Hampir kesemua hal atau perkara yang melibatkan ilmu baharu sememangnya dilontarkan melalui bahasa Inggeris. Paling jelas, bidang teknologi, sains dan matematik yang dianggap ilmu pembangunan dilabelkan sebagai bidang yang hanya mampu diluahkan dalam bahasa Inggeris.

Justeru, dasar pembudayaan ilmu yang diimpikan oleh kerajaan seakan termakan dengan kenyataan ini. Maka, peristiwa membenarkan PPSMI terjadi pada tahun 2003 telah membuka ruang kekeliruan semua pihak, iaitu, antara memahami kehendak berbahasa sebagai alat komunikasi dengan menyedari kehendak mendapatkan nilai ilmu sebagai pembangunan insan.

Namun, peristiwa luka itu terubat dengan pemansuhan PPSMI berperingkat-peringkat oleh kerajaan bermula tahun 2012. Pemansuhan tersebut agak menjanggalkan kerana sewaktu dilaksanakan PPSMI 2003 dahulu,  tidak timbul soal penelitian, pengujian atau bersifat percubaan. Namun apabila dikembalikan hak bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam sains dan matematik, kerajaan masih meninjau-ninjau kemungkinan-kemungkinan yang tidak relevan dengan hasrat dan perjuangan negara bangsa.

Hasil kajian 2007 menunjukkan skor purata pencapaian pelajar Malaysia dalam Matematik dan Sains merosot dengan ketara. Skor Matematik 2007 merosot kepada 474 mata berbanding 508 mata pada 2003 dan 519 bagi 1999, iaitu penurunan sebanyak 34 mata. Skor Sains pula merosot kepada 471 mata pada 2007 daripada 510 pada 2003 dan 492 bagi kohort 1999. Ini mencatatkan penurunan 40 mata antara 2007 dan 2003.

Perubahan ketara dari segi penurunan pencapaian ini membuktikan bahawa usaha untuk mengapai keperkasaan ilmu melalui bahasa Inggeris jelas gagal dan menyusahkan para pelajar. Namun, sekelompok atau sekumpulan warganegara Malaysia yang berpusat di ibu kota, masih juga meneruskan usaha untuk menjadikan  PPSMI sebagai dasar memberi nilai ilmu kepada pelajar dalam bidang sains dan matematik, atas alasan akademik keilmuan. Maka, untuk menangani serta berdepan dengan kelompok yang keliru seperti ini, pihak berwajib harus bersedia dengan gerakan yang mampu memberi jawapan kepada kekeliruan mereka tersebut.

Pertama, perlu ada gerakan penerbitan yang menyeluruh untuk memperbanyakkan buku-buku dalam bidang sains dan matematik dalam bahasa Melayu bagi semua peringkat tadika hinggalah ke peringkat pengajian tinggi. Gerakan penerbitan ini, haruslah dilakukan dengan penuh terancang agar kesinambungan ilmu dari satu aras ke aras yang seterusnya mempunyai jalinan keilmuan yang saling berkaitan dan memenuhi keperluan ilmu itu sendiri.

Penerbitan buku sebegini, tidak semestinya memusatkan tuntutan ilmu sains atau matematik yang objektif, tetapi dipermudahkan dengan keperluan harian atau semasa. Pemahaman tentang ilmu sains dan matematik harus diberi perhatian bukan bentuk hafalan formula tetapi memahami tentang penggunaan formula. Maka, ciri-ciri buku sebegini meletakkan asas serta memenuhi keperluan masyarakat dan bukan mendesak masyarakat, khususnya pelajar.

Kedua, perlu ada gerakan pemikiran yang tersusun dengan melibatkan pakar bidang, khususnya bidang matematik dan sains agar mereka menulis dalam bahasa Melayu tentang perkembangan ilmu dalam bidang tersebut sama ada secara penyelidikan, kajian mahupun terjemahan. Gerakan ini juga harus menelusuri semua aspek yang mampu dijelmakan dalam kehidupan sebagai terma atau norma keilmuan. Bukan hanya melihat sains dan matematik sebagai bidang yang sempit tetapi sebagai ilmu kebenaran dan betul dalam menentukan takrif kehidupan.

Pembinaan pemikiran yang mendasari keobjektifan tanpa menekuni kekreatifan, penilaian emosi dan pemupukan spiritual akan menyebabkan berlakunya kekeliruan, di samping tiadanya keseimbangan dalam keinsanan, khususnya golongan pelajar. Perkaitan yang wajar melalui gabung jalin elemen-elemen yang mengimbangi cara berfikir dan bertindak tidak hanya terletak dalam bidang sains dan matematik tetapi juga bidang-bidang lain yang saling kait mengait.

Ketiga, perlu ada gerakan kegiatan yang merangkumi elemen-elemen sains dan matematik dalam bahasa Melayu yang melibatkan pelajar sama ada peringkat sekolah rendah, menengah ataupun pengajian tinggi. Gerakan ini harus meneliti pencernaan pemikiran yang mampu mencetuskan idea-idea baharu selaras dengan dasar kerajaan yang menekankan soal-soal kreativiti dan inovasi. Galakan bermula daripada peringkat asas atau awal ini dalam soal pengutaraan idea memerlukan usaha berterusan dengan perencanaan yang jitu dan mantap.

Sebagai contoh, kegiatan seperti pembentangan kertas kerja dalam bahasa Melayu melalui penemuan idea baharu atau penyelesaian kepada permasalahan oleh pelajar dengan menggunakan “powerpoint”,  akan merangsang keupayaan mengendalikan bahan teknologi untuk dimanfaatkan sebagai nilai perkembangan ilmu, sama ada dari segi idea atau pemikiran serta kreativiti mengolah bahan persembahan secara visual atau sebagainya.

Bahasa Melayu sebagai bahasa keluarga, bahasa yang biasa digunakan dan bahasa harian yang mendominasi pembangunan kekeluargaan sudah tentu memberi lebih manfaat sebagai bahasa yang mampu menjana pemikiran kerana dengan mudah kita memahami dan mengerti tentang sesuatu perkara. Ini bermakna pemahaman dan pengertian itu menzahirkan ilmu.

Namun, sekiranya bahasa yang digunakan untuk memahami dan mengerti tidak kita kuasai, maka akan timbul pula kekeliruan dan memungkinkan kesulitan untuk menunaskan nilai ilmu dalam pemahaman dan pengertian kita. Bandingan situasi sebegini jelas memberi gambaran bahawa ilmu diperoleh melalui bahasa yang mampu kita fahami, bukan bahasa yang hadir bersama-sama ilmu itu semata-mata.

Menurut pakar keilmuan, peranan penting bahasa keluarga dalam pembelajaran akademik, misalnya matematik dan sains, banyak dikaji. Hasil kajian ini menunjukkan kemahiran kognitif (berfikir) akademik berkembang terutama melalui bahasa pertama. Apabila pelajar cuba belajar bahasa kedua dan terus belajar misalnya matematik dan sains melalui bahasa kedua, pelajar akan menggunakan kemahiran kognitif akademik yang lemah, iaitu pelajar sukar mempelajarinya.

Pendidikan dalam bahasa keluarga amat kritikal untuk kanak-kanak mencapai tahap kematangan mental iaitu kemahiran memahami dan membina konsep secara membina misalnya proses pembelajaran dalam subjek matematik dan sains. Adalah satu 'anggapan palsu' (fallacy) bahawa kecekapan dalam bahasa Inggeris itu menjadi prasyarat penting untuk membolehkan pelajar meneruskan pelajaran tinggi dalam bidang sains, teknologi dan profesional. Yang sebenarnya adalah sebaliknya.

Pengetahuan yang kukuh dalam matematik dan sains pada peringkat rendah dan menengah menjadi prasyarat pengajian tinggi dalam pelbagai bidang sains dan teknologi, bukan bahasa Inggeris. Ertinya jika pelajar lemah dalam pengetahuan matematik dan sains, mereka sukar melanjutkan pelajaran peringkat tinggi dalam bidang sains dan teknologi, bukan kelemahan dalam bahasa Inggeris. Pengetahuan yang kukuh dalam sains dan matematik (sebelum terlaksana PPSMI) membolehkan pelajar kita menyambung pelajaran tinggi dengan mudah di United Kingdom, Amerika Syarikat, Perancis, Jepun, Korea, Jerman, Rusia, selain dalam bahasa Melayu di Malaysia dan Indonesia.

Dengan mudah mereka belajar bahasa kedua untuk meneruskan pengajian mereka sebab pengetahuan matematik dan sains mereka kukuh. Perkembangan latihan modal insan dalam sains, teknologi dan profesional akan terjejas teruk terutama di kalangan bangsa Melayu/Bumiputera sekiranya perkara asas dalam penjanaan keilmuan tidak difahami. Menurut Timbalan Pengarah ATMA, Prof Dr Teo Kok Seong kesal dengan keadaan polemik kedudukan istimewa bahasa Melayu di Malaysia, di mana terdapat pergolakan antara bahasa Melayu dan bahasa Inggeris yang amat jelas dan tidak adil di negara tersebut.

Tegas beliau, ada kelompok yang memperjuangkan penggunaan bahasa Inggeris dalam pengajaran sains dan matematik, mempunyai kelebihan apabila pandangan mereka itu diberi ruang dalam akhbar tempatan yang tertentu hingga ada pula suara yang berpendapat bahawa bahasa Inggeris adalah bahasa penyatuan untuk negara ini.          

Sikap pengagungan bahasa Inggeris turut merendahkan martabat penggunaan bahasa Melayu. Wujudnya 'trend' penggunaan bahasa yang seolah-olah berasaskan 'stratifikasi sosial' di mana bahasa Melayu dianggap hanya seolah-olah digunakan oleh kelompok berpendidikan rendah dan rakyat biasa, manakala kelompok atasan, elit, profesional, komuniti korporat dan mereka yang berpendidikan tinggi dari luar negara lebih mesra menggunakan bahasa Inggeris.         Justeru, realitinya, di negara seperti Malaysia ini, rakyatnya terkeliru, para pelajar sentiasa menjadi bahan uji kaji, undang-undang sedang di kotak katik, sekejap didukung sekejap dipancung, ada kelompok ego memperjuangkan status elitnya, menampakkan kemodenan dengan acuan yang melencong, ada yang menuding jari menyalahkan orang lain, tanpa meneliti tanggungjawab diri dan tidak kurang yang hanya hebat di gelanggang perdebatan tetapi longlai di lapangan tindakan.

Maka persoalannya, apakah benar bahasa Melayu mandul ilmu? Atau rakyatnya mandul pemikiran kerana sudah jemu dan malu dengan haknya sendiri? Wallahualam.

 YIIB, Utusan Borneo, 16 Julai 2012

Tiada ulasan:

Catat Ulasan