oleh Hamzah Hamdani (GAPENA)
Perhimpunan Karyawan Sarawak 2013 anjuran Persatuan
Karyawan Sastera Sarawak (PEKASA) pada 29-31 Mac 2013 di Hotel Penview,
Kuching, memilih tema “Memperkasakan Karyawan, Memperkukuhkan Keintelektualan”.
Terima kasih atas kesempatan yang diberikan untuk sama-sama berkongsi pandangan
dan pengalaman dalam permasalahan, visi dan misi yang menjadi fokus pertemuan
ini. Daya usaha melaksanakan program tahunan ini adalah keupayaan untuk
menggerakkan ahli PEKASA khususnya, dan para penulis Sarawak umumnya,
meneruskan perjuangan dalam dunia kesusasteraan kebangsaan bagi memperbanyakkan
karya yang berkualiti tinggi untuk memperkayakan khazanah peradaban bangsa.
Sebelum kami menelusuri
artifak dan nilai budaya sebagai sumber keintelektualan para penulis, kita
bincangkan terlebih dahulu mengenai pemahaman terhadap pengertian daripada tema
yang diutarakan. Tema “Memperkasakan Karyawan, Memperkukuhkan Keintelektualan”
, pada hemat kami, cuba menegaskan keperluan terhadap ‘keintelektualan’ dalam
jiwa penulis. Kesedaran untuk memperkukuhkan keintelektualan akan memperkasakan
karyawan (para penulis). Menurut Kamus
Dewan, intelektual ialah golongan terpelajar, cerdik pandai atau cendekiawan.
Keintelektualan ialah perihal (kemampuan) menggunakan intelek atau akal budi.
Intelektualisme ialah pengabdian kepada penggunaan intelek atau daya berfikir.
Inteligensia pula ialah kaum intelek, kaum cerdik pandai atau cendekiawan. (Kamus Dewan, 1996: 495) Jadi apa yang
harus difahami, dihayati dan diperjuangkan ialah peranan intelektual di
kalangan para penulis. Ketinggian daya intelek akan sekali gus memperkasakan
kualiti para penulis dalam pemikiran dan penciptaan karya mereka.
Pada
tanggapan umum, golongan intelek ialah mereka yang mendapat pendidikan tinggi
hingga ke tahap universiti (walaupun pada hakikat sebenarnya tidak demikian).
Menurut Mohammad Hatta, “…kaum inteligensia tidak dapat (=tidak harus) bersikap
pasif, menyerahkan segala-galanya kepada mereka yang kebetulan menduduki
jabatan yang memimpin dalam negara dan masyarakat. Kaum inteligensia adalah
bagian daripada rakyat, warga negara yang sama-sama mempunyai hak dan
kewajiban. Sebagai warga negara yang terpelajar, yang tahu menimbang buruk dan
baik, yang tahu menguji benar dan salah dengan pendapat yang beralasan,
tanggungjawabnya adalah intelektual dan moral. Intelektual, kerana mereka
dianggap golongan yang mengetahui; moral, kerana masalah ini mengenai
keselamatan masyarakat, sekarang dan kemudian.” (Mohammad Hatta, 1984: 15)
Sehubungan itu, Soedjatmoko mengatakan, “Sang intelektual itu
ditampilkan sebagai pembawa modenisasi, penggerak ke arah tujuan-tujuan dan
maksud-maksud baru, maupun pendorong munculnya pendapat-pendapat yang saling
berlawanan.” (Soedjatmoko, 1984: 25-26) Dalam melaksanakan peranan tersebut,
dijelaskan oleh Alfian yang mengatakan, “Yang dimaksud dengan cendekiawan dalam
pengertian di atas ialah mereka yang berusaha menghasilkan pemikiran-pemikiran
yang objektif tentang dan berguna bagi pertumbuhan dan perkembangan masyarakat
atau kemanusiaan pada umumnya, dan pemikiran-pemikiran itu mereka komunikasikan
kepada orang lain.
Kemampuan untuk
mempunyai pemikiran-pemikiran tentang masyarakat sangat ditentukan oleh adanya
pengetahuan yang mendalam serta luas tentang masyarakat itu, dari mana si
cendekiawan akan dapat melihat masalah-masalah yang ada dan muncul di dalamnya
melalui mana ia mungkin akan mampu mengemukakan berbagai macam alternatif buat memecahkannya. Sejalan dengan itu,
cendekiawan, dalam pengertian ini, tidak hanya terbatas pada mereka yang berada
di lingkungan universiti, melainkan juga termasuk siapa saja yang mampu
mengemukakan pemikiran-pemikiran yang objektif.
Mereka mungkin sarjana,
pegawai, tentera, ulama, pendeta, politikus, mahasiswa, guru sekolah, seniman,
wartawan, dan entah apa lagi namanya.” (Alfian, 1974: 523-524) Edward W. Said
menegaskan bahawa, “…intelektual adalah individu yang dikurniai bakat untuk merepresentasikan,
mengekspresikan dan mengartikulasikan pesan, pandangan, sikap, filosofi dan
pendapatnya kepada publik. Intelektual memainkan peranan tersebut berdasarkan
prinsip: semua manusia berhak mengharapkan standard perilaku yang layak
sehubungan dengan kebebasan dan keadilan dari penguasa dunia atau
negara-negara. Dan kerana itu kekerasan yang disengaja atau yang tanpa tujuan
sekalipun terhadap standard-standard tersebut perlu diuji dan ditentang secara
berani..” (Edward W. Said, 1998: 7)
Dengan peranan yang demikian, golongan
cendekiawan sewajarnya bergerak sebagai pemikir bangsa yang bebas tanpa ikatan
dengan mana-mana parti politik, yang
tentunya akan mengikat pandangannya berdasarkan ideologi parti politik yang
dianggotainya. Oleh kerana itu Ali Syariati mengatakan, “…tanggungjawab pokok
cendekiawan adalah membangkitkan dan membangun masyarakat, bukan memegang
kepemimpinan politik negara. Bila masyarakat dibimbing dan dibangunkan secara
benar, dia akan dapat melahirkan pahlawan-pahlawan yang cukup tangguh untuk
memerintah dan membimbing masyarakat. Jadi tugas intelektual adalah melanjutkan
kewajiban dalam membangunkan dan menerangi masyarakat sampai masyarakat mampu
memproduksi peribadi-peribadi seperti di atas.“(Ali Syariati, 1984: 250)
Selanjutnya beliau menegaskan bahawa,
“Peranan anda (intelektual) adalah membantu masyarakat agar berkembang lebih
cepat dengan cara mengenalnya, mempengaruhinya, dan memanfaatkannya, serta
mengaktifkan organ-organ dan hubungan sosialnya, sehingga ia tidak tertinggal
di belakang di dunia morden.” (1984: 258)
Sehubungan dengan topik perbincangan makalah ini, iaitu kaitan peranan
karyawan sastera sebagai golongan intelektual dengan budaya, kami ingin merujuk
kepada pandangan Tun Dr Mahathir Mohamad, mantan Perdana Menteri Malaysia,
mengenai peranan kembar golongan penulis. “Saya melihat sastera dan sasterawan
kita di masa lalu telah memainkan dua
peranan kembar. Pertama, mereka telah mempertahankan jati diri kebangsaan
dengan memperkasakan bahasa dan sastera Melayu, walaupun kita belum berpuas
hati dengan mutu dan kemajuan bahasa dan sastera Melayu itu. Peranan mereka
yang kedua ialah turut mempelopori modenisasi, iaitu memperkenalkan nilai-nilai
moden supaya bangsa kita dapat menyesuaikan diri dengan kemajuan zaman,
walaupun kita belum boleh berpuas hati dengan kemajuan yang telah kita capai
setakat ini.
Harapan saya ialah
supaya dua peranan kembar tersebut diteruskan oleh karyawan-karyawan sastera
zaman sekarang, iaitu dengan menggabungkan
rasa bangga terhadap nilai-nilai tradisi dan mempunyai sikap yang
terbuka terhadap unsur-unsur modenisasi.Kita tidak boleh terlalu taksub dengan
keinginan hendak mempertahankan jati diri sahaja. Sambil menutup mata terhadap
realiti dan perubahan yang berlaku di sekeliling kita. Dan kita juga tidak
boleh membiarkan diri kita hanyut oleh arus modenisasi dan nilai-nilai luaran
yang merugikan sambil kita mengabaikan nilai-nilai positif yang sedia ada dalam
budaya kita. Sebaliknya kita – khususnya masyarakat sastera – mestilah mencari
keseimbangan yang dinamis atau mewujudkan dynamic-equilibrium
dalam usaha kita memainkan dua peranan kembar tadi.” (Mahathir Mohamad, 2003:
6)
Apabila
kita meneliti sejarah perkembangan kesusasteraan moden kita, para penulis telah
memainkan dua peranan tersebut. Sejak Munsyi Abdullah menghasilkan Hikayat Abdullah (1849), beliau telah
menyatakan fikiran-fikiran mengenai kepentingan bahasa Melayu yang diabaikan
oleh bangsa Melayu sendiri, dan membawa fikiran-fikiran moden yang positif yang
dipelajarinya daripada teman-temannya dari Barat, sama ada di Melaka mahupun di
Singapura. Penulis-penulis Melayu yang muncul sejak dekad 1920-an juga memainkan
peranan tersebut, terutama untuk menyedarkan bangsanya terhadap ancaman
penjajahan politik dan budaya Barat dan
kelemahan dari segi ekonomi yang dikuasai oleh pendatang-pendatang dari China.
Pada dekad 1950-an,
selepas Perang Dunia Kedua, golongan penulis, terutama yang bergerak dalam ASAS
’50, seperti Keris Mas dan Usman Awang, secara sedar berjuang melalui slogan
“Seni untuk Masyarakat”. Tema karya-karya mereka berfokus ke arah untuk
menyedarkan masyarakat tentang kedudukan politik, ekonomi dan sosial yang
tertekan di bawah kuasa penjajah. Golongan penulis tersebut bukanlah mereka
yang mendapat pendidikan tinggi, namun secara sedar mereka telah memainkan
peranan sebagai golongan intelektual, yang memahami masalah masyarakat dan
berusaha mencari jalan penyelesaian untuk memajukan masyarakat yang sedang
mengalami perjuangan untuk memerdekakan tanah air, dan membuat perubahan untuk
kemajuan masyarakat yang tidak bertentangan dengan jati diri bangsa Melayu dan
nilai-nilai ketimuran.
Dalam makalah
ini akan dibincangkan beberapa karya penulis Sarawak yang berkaitan dengan
budaya, dan tanggapan terhadapnya sehubungan dengan keintelektualan yang
‘memperkasakan’ kewujudan penulis tersebut dalam perkembangan kesusasteraan di
Sarawak khususnya dan di Malaysia umumnya. Tanggapan tersebut hanyalah gambaran
sekilas kerana ruang pembicaraan yang terbatas.
Ahmad
Shawal bin Abdul Hamid yang menjadi jurutulis kepada Kerajaan Brooke, dan guru
bahasa Melayu kepada pegawai-pegawai Kerajaan Brooke, telah menghasilkan novel Hikayat Panglima Nikosa (Mendapat Kesusahan
Waktu Perang Sampai Mendapat Kemenangan) dan menerbitkannya di Kuching,
Sarawak, pada tahun 1876. Novel ini menceritakan kisah Nikosa berjuang
menghapuskan musuh-musuh yang mengganggu penduduk kampungnya.
Ketika berusia 30 tahun,
Nikosa dilantik sebagai ketua dengan gelar Panglima Besar. Dalam tempoh waktu
12 tahun baharulah semua musuh dapat dikalahkannya. Nikosa telah membina
perkampungan baharu yang dinamakan Jalanan Baharu. Setelah tiga tahun, kampung
itu mencapai kemakmuran yang gemilang.
Bahagian
kedua kisah ini amat menarik hati kerana di sinilah tergambar dengan jelas
‘warna’ Sarawak. Panglima Nikosa yang telah mencapai kejayaan dalam hidupnya
telah memberi nasihat kepada Pilina, pemuda yang berasal dari sebuah kampung di
pinggir Sungai Tuku, mengenai cara-cara membina hidup yang cemerlang. Panglima
Nikosa menasihati Pilina mengusahakan pertanian secara bergilir dan sistematik
untuk menjaga kesuburan tanah.
Untuk tanaman jangka
panjang, Pilina hendaklah menanam mulong (rumbia) bagi mendapatkan lemanta
(sagu). Tanaman yang disebutkan seperti padi huma, angkalak dan mulong adalah
tanaman yang terdapat di Sarawak. Sehubungan itu, R.H.W. Reece dan P.L. Thomas
mengatakan, “Generally speaking, it is in
line with the transition which was then taking place among the Malays of
north-west Borneo from a fishing and
hunting economy to an agricultural economy in which trading was important.” (1983:
12)
Walaupun
pengarang tidak menyebutkan dengan jelas mengenai zaman berlakunya cerita
Panglima Nikosa ini, namun ada tanda-tanda yang menunjukkan zaman setelah
datangnya orang Barat ke Sarawak kerana ada disebutkan tentang senapang dan
penggunaan istilah masa seperti tahun, bulan dan jam. Pengarangnya sudah
terdedah kepada pengaruh cara hidup orang Barat yang mementingkan unsur masa.
Sistem pertanian untuk perdagangan yang disarankan oleh pengarang melalui watak
Panglima Nikosa juga hasil daripada pendedahan tersebut. Pengarang memberikan
penekanannya terhadap pendidikan (membaca dan menulis), menyimpan wang dan
sistem pertanian untuk perdagangan.
Saranan pengarang
melalui watak Panglima Nikosa kepada Pilina mengenai cara-cara menjalankan
pertanian bergilir dan sistematik serta tanaman jangka panjang (mulong) yang
menghasilkan pendapatan (wang) untuk hari tua, adalah pandangan pengarang untuk
diamalkan oleh masyarakat yang mulai terdedah kepada pertanian ‘moden’ setelah
Sarawak diperintah oleh Kerajaan Brooke. Sebagai orang yang ada ilmu
pengetahuan kerana hubungan rapat dengan pentadbiran Kerajaan Brooke, Ahmad
Shawal bin Abdul Hamid adalah golongan intelektual pada zaman itu. Jadi beliau
menggunakan karya sastera sebagai media untuk menyampaikan pemikirannya
mengenai cadangan perubahan daripada budaya pertanian bersifat sara diri kepada budaya pertanian
bersifat perdagangan.
Pada
tahun 1930, Muhammad Rakawi Yusuf yang
menjadi ahli dalam Majlis Perbandaran Kuching dan ahli Persaudaraan Sahabat
Pena Malaya cawangan Kuching, bersama-sama beberapa orang sahabatnya telah
menerbitkan akhbar Fajar Sarawak.
Tujuannya adalah untuk membela nasib orang Melayu dalam bidang ekonomi,
kebajikan dan pelajaran. Antara kandungannya, akhbar tersebut menyeru agar
kerajaan membelanjakan lebih banyak wang untuk membiayai pelajaran anak-anak
Melayu. Namun akhbar tersebut hanya dapat diterbitkan sebanyak sepuluh keluaran
sahaja.
Untuk
meneruskan perjuangannya dalam membuat perubahan minda masyarakat, Muhammad
Rakawi Yusuf menyalurkan idea-ideanya dalam novelnya yang berjudul Melati Sarawak (1932). Walaupun ia
adalah novel yang awal di Sarawak, namun pengarang tidak menyadur karya-karya
novel yang telah diterbitkan di Tanah Melayu. Persoalan, perwatakan dan
latar yang dikemukakan pengarang adalah
bernafaskan kehidupan semasa rakyat Sarawak. Pengarang menggunakan bentuk
sastera ini untuk menyedarkan masyarakat yang masih terlena dalam keseronokan
hidup (berhibur) agar berjuang membaiki taraf hidup mereka.
Dalam pengantar novel
tersebut, pengarang mengatakan, “Adapun cerita ini sengaja penulis karangkan
dengan kehendak supaya menjadi cermin kepada kaum dan bangsa yang ada mempunyai
segala tabiat seperti yang ada tersebut di dalamnya.” (Muhammad Rakawi Yusuf,
1980: xv) Sehubungan itu, Phillip L. Thomas berpendapat, “:Jikalau Melati Sarawak dibaca sebagai karya yang
bertujuan mengadakan perbaikan dan perubahan dalam masyarakat, maka institusi
utama yang ingin diperbetulkan oleh pengarangnya ialah ‘gendang perempuan’.”
(1980: viii)
Sebagai
seorang yang berpendidikan, Muhammad Rakawi Yusuf menyedari kemunduran
bangsanya apabila dibandingkan dengan bangsa-bangsa lain. Pada hemat beliau, permainan gendang perempuan adalah
punca utama yang menyebabkan kelalaian anak-anak muda bangsanya daripada mengejar
kemajuan. Melalui novel ini, pengarang mahu menyedarkan masyarakat agar
menyedari keburukan-keburukan permainan gendang perempuan atau bermukun.
Tradisi permainan
gendang perempuan adalah seni rakyat yang popular di Sarawk pada zaman itu,
yang bertujuan untuk memeriahkan sesuatu majlis seperti majlis perkahwinan dan
sebagainya. Sebenarnya permainan ini diberi nama Gendang Melayu. Oleh kerana
pemukul gendang terdiri daripada kaum perempuan, maka permainan ini popular
dikenali sebagai gendang perempuan atau istilah lainya, ‘kulit kambing kering’.
Novel ini
menggambarkan kisah percintaan di antara Harun dengan Aminah (yang digelar
Melati). Percintaan mereka terpaksa diputuskan akibat daripada permainan
gendang perempuan. Harun, seorang pemuda yang berpendidikan Inggeris hingga
Darjah Tujuh, telah jatuh cinta terhadap Aminah (seorang ‘syeikh gendang’ yang
terkenal) dalam satu majlis gendang perempuan.
Harun berhasrat untuk
mengahwini Aminah, tetapi Aminah enggan berhenti daripada menjadi ‘syeikh
gendang’. Perbuatan Aminah bersenda gurau dengan Omar (seorang pemuda
berpekerti tidak baik) di suatu tempat sunyi telah menambahkan lagi luka di
hati Harun. Harun tidak sanggup lagi tinggal di bandar Kuching, lalu pergi ke
Singapura dan kemudian ke Malaya. Harun tidak mahu lagi kembali ke Kuching
selagi permainan gendang perempuan belum terhapus.
Pada
pandangan Muhammad Rakawi Yusuf, permainan gendang perempuan adalah punca utama
yang menyebabkan kelalaian anak-anak muda bangsanya daripada mengejar kemajuan.
Mereka menjadi asyik kepada ‘syeikh gendang’ yang menjual pantun sehingga ke
Subuh hari, yang melemahkan fizikal dan minda. Novel ini cuba menyedarkan
masyarakat agar menginsafi keburukan permainan gendang perempuan, satu tradisi
yang harus dikikis kerana ia meruntuhkan moral dan melemahkan pendidikan
generasi muda.
Cara untuk mengikis
tradisi ini ialah melalui pendidikan agama. Apabila generasi muda telah ‘asyik’
dengan pelajaran, khususnya dalam hal kebersihan jiwa, nescaya tradisi tersebut
akan hilang pada suatu hari kelak. Walau bagaimanapun pengarang tidak menolak
sistem pendidikan Barat kerana beliau menyedari faedah-faedahnya. Namun
pendidikan keagamaan harus diperkuatkan untuk mengikis segala tradisi dan
kepercayaan yang boleh menyekat ke arah kemajuan bangsa Melayu.
Gambaran kehidupan rumah panjang suku
kaum Iban menghadapi cabaran zaman moden dipaparkan oleh Jong Chian Lai dalam
dua buah novel: Gugurnya Langit Hijau Nanga Tiga (1986) dan Pindah (1987).
Pergolakan di sebuah rumah panjang di Nanga Tiga (Bahagian Kedua,
Sarawak) dipaparkan dalam novel Gugurnya
Langit Hijau Nanga Tiga. Jabau menentang habis-habisan rancangan Tauke Yap
dan Poling yang menjalankan kegiatan pembalakan secara ‘haram’ di hutan Nanga
Tiga. Dalam usahanya itu, Jabau terpaksa menghadapi tentangan daripada mereka
yang inginkan kekayaan melalui pembalakan tersebut. Kebanyakan penghuni rumah
panjang Nanga Tiga tidak menyedari bahaya akibat pembalakan ‘haram’ yang
berleluasa terhadap alam sekitar mereka.
Apatah lagi apabila
mereka disogok dengan wang ringgit oleh Tauke Yap. Apai Icut, Tuai Rumah,
sanggup menggadaikan hutan hijau itu demi kepentingannya sendiri untuk mendapat
kekayaan. Jabau menentang Apai Ichut, bakal bapa mertuanya. Akibatnya,
pertunangannya dengan Sunti diputuskan. Jabau dibuang daerah. Walaupun
demikian, Jabau tetap meneruskan perjuangannya. Apabila Jabau mati terbunuh,
hutan dara Nanga Tiga terus diperjudikan.
Novel ini melukiskan
warna pedalaman Sarawak dengan gambaran masyarakat Iban yang sedang bergolak:
sama ada tetap mempertahankan kemurnian alam hijau atau menerima ‘kehidupan
moden’ yang menghancurkan alam sekitar sehingga menjadi tandus setelah dibalak.
Akhiran cerita yang dipaparkan oleh pengarang menunjukkan betapa perubahan
terpaksa diterima walaupun kesannya buruk. Novel ini memperlihatkan kemampuan
Jong Chian Lai melukiskan segala macam flora dan fauna latar alam Nanga Tiga
dengan meyakinkan.
Novel Pindah menggunakan latar belakang sebuah
rumah panjang masyarakat Iban di Bahagian Kedua, Sarawak. Jong menggunakan
latar rumah panjang Kampung Tegelam yang akan ditenggelamkan apabila Projek
Hidro Batang Ai siap dibina. Watak utamanya, Ungging, enggan berpindah ke rumah
panjang yang baharu, yang dibina tidak mengikut tradisi adat masyarakat Iban.
Penghuni rumah panjang tersebut menerima pampasan yang lumayan daripada
kerajaan.
Wang yang banyak itu
telah mengaburi mata kebanyakan mereka, termasuklah anaknya, Belawai, dan Tuai
Ungga. Semua penghuni telah berpindah untuk memulakan hidup baharu, termasuk
isteri dan anak-anak Ungging. Kehidupan mereka berubah sama ada daripada segi
pakaian, pergaulan mahupun percakapan. Sopan santun sudah tidak ada lagi
hinggakan mereka sanggup bercakap kasar dan menghina Ungging. Ungging dikatakan
gila kerana tidak mahu berpindah kepada kehidupan yang senang-lenang di rumah
panjang yang baharu.
Ungging
berjuang sendirian untuk hidup sehingga terpaksa memakan Labang, anjing kesayangannya.
Pada suatu hari Ungging mendapati lantai rumah panjang itu sudah dinaiki air.
Dia menaiki perahunya dan menyaksikan rumah panjang itu tenggelam. Dia sedar,
tidak ada apa-apa yang dapat diperjuangkan lagi. Perahunya bagaikan ditarik ke
empangan.
Dia membiarkan perahunya
hanyut. Ketika itulah orang sedang bergembira menyaksikan acara perasmian
projek tersebut. Novel ini memaparkan pengorbanan yang harus ditanggung oleh
rakyat apabila sesuatu projek dijalankan. Orang perseorangan tidak akan mampu menentang
arus pembangunan yang sedang melanda.
Daripada
dua buah novel tersebut, ternyata Jong Chian Lai menyimpulkan bahawa usaha mempertahankan tradisi di kalangan
masyarakat Iban tidak kukuh kerana pembangunan yang mementingkan nilai-nilai materialistik
lebih kuat mencengkam dan menggoda. Golongan tua cuba mempertahankan tradisi
tetapi golongan muda mudah tergoda dengan kekayaan yang datang mencurah.
Pertembungan nilai hidup ini akan berterusan kerana pendidikan moden turut
berperanan mencairkan nilai-nilai tradisi yang tidak sesuai dengan perubahan
zaman.
Jamilah
Morshidi memaparkan kehidupan orang Melayu di tebing Sungai Sarawak yang
kebanyakannya bekerja sebagai penambang (pendayung sampan) dan penangkap ikan
dalam novel Kenyalang Terbang Bebas
(1987). Persoalan utama yang ditimbulkan oleh pengarang ialah masalah hakisan
tebing sungai akibat landaan ombak kapal-kapal dagang yang melalui sungai
tersebut. Rumah-rumah di tepi sungai menghadapi bahaya hakisan tebing dan arus
sungai. Pihak kerajaan berusaha menyelamatkan mereka melalui perpindahan ke
kawasan baharu yang selamat. Namun terdapat golongan yang mempertahankan
tradisi dan enggan berpindah.
Watak
Tahir mewakili golongan orang yang cuba mempertahankan tradisi. Rumah pusaka di
tepi sungai itu adalah warisan daripada ayahnya. Namun setelah dia dipujuk oleh
Leha (isterinya) dan Salmah (anaknya), dan diyakinkan oleh sikap Wakil Rakyat
Kawasan Malaysia Jaya (YB Encik Ridwan Karim) yang bersungguh-sungguh membantu
masyarakat di tebing sungai itu, akhirnya Tahir bersetuju untuk berpindah ke
kawasan perumahan baharu. Namun rumah Tahir telah dihanyutkan oleh arus sungai
sebelum rumah baharu yang dijanjikan itu siap dibina.
Novel ini diakhiri
dengan kisah kebahagiaan keluarga Tahir. Omar, anak lelakinya bekerja sebagai
peguam, dan Salmah berkahwin dengan Cikgu Jamal dan perniagaannya bertambah
maju. Tahir tidak perlu lagi menjadi penambang atau penangkap ikan. Bersesuaian
dengan semangat peraduan mengarang novel sempena ulang tahun ke-20 Sarawak
Merdeka yang dimenangi oleh novel ini, ia menggambarkan perubahan sikap rakyat
dan pemimpin.
Watak Tahir hanya
berubah setelah keadaan mendesak, dan adanya pemimpin yang boleh dipercayai,
yang berjuang membela rakyat melalui usaha sungguh-sungguh melaksanakan projek
pembangunan yang nyata, iaitu projek perumahan. Pemimpin seperti Encik Ridhwan
Karim mendekati rakyat secara peribadi, bukan sahaja menjayakan projek
pembangunan untuk faedah rakyat secara umum, malah membantu rakyat yang menerima
bencana alam secara peribadi (memberikan derma wang ringgit).
Pengarang
mengupas masalah pembangunan secara sederhana dan wajar. Perubahan zaman
menuntut perubahan sikap dan tindakan. Watak Tahir adalah wakil generasi tua
yang harus menghadapi proses pembangunan yang melanda persekitarannya. Dia
mengalah kerana ketidakberdayaannya menghadapi perubahan yang begitu mendesak.
Anak-anaknya mewakili generasi baharu yang sedang mengisi erti kemerdekaan
melalui kerjaya yang selaras dengan kehendak zaman.
Seperti judulnya Kenyalang Terbang Bebas, novel ini
menyarankan kebebasan minda untuk menghadapi perubahan zaman. Dengan memahami
proses perubahan, kita akan dapat menerima perubahan tersebut secara waras dan
tidak akan hanyut seperti nasib rumah Tahir yang dihanyutkan oleh arus akibat
landaan ombak kapal-kapal dagang yang menghakis tebing. Untuk dapat bertahan ,
kita harus membina keperibadian baharu di atas asas kejiwaan yang kukuh,
seperti yang dilambangkan oleh rumah baharu milik Tahir.
Novel ini
dapat ditafsirkan secara luas tentang perjuangan manusia menghadapi perubahan
zaman. Dengan ilmu pengetahuan, kita tidak akan mudah hanyut oleh arus
pembangunan yang begitu cepat melanda. Watak Tahir adalah lambang kekuatan
bangsa yang merdeka, yang menerima perubahan setelah melalui proses merenung
apakah ertinya perubahan tersebut. Walaupun novel Kenyalang Terbang Bebas ini agak sederhana pengolahannya, namun ia
membawakan perutusan yang penting bagi renungan kita bersama tentang persediaan
minda menghadapi perubahan zaman.
Tradisi
mengubat penyakit yang teruk melalui amalan Gawai Kelingkang dalam masyarakat
Iban menjadi persoalan utama dalam novel karya Douglas Jaga berjudul Kelingkang (1998). Menurut pengarang, “Gawai
Kelingkang yang saya paparkan dalam novel saya ialah Gawai yang dibuat untuk
menyembuhkan orang yang sakit teruk.Ia merupakan Gawai yang paling kompleks. Ia
memerlukan perancangan yang amat rapi, sama ada dari segi tenaga, masa ataupun
cara membuat peralatan yang diperlukan. Jampi manteranya bukan sembarangan.
Hanya lemambang yang betul-betul baik
saja boleh melakukan upacara membaca jampi mantera yang disebut :nimang.” (Hajijah Jais, 2000: 5)
Novel ini
memaparkan konflik keluarga di sebuah rumah panjang. Konflik timbul apabila
Sada mengalami penyakit gila setelah menemui sesuatu yang melekat pada mata
kailnya. Peristiwa itu berlaku sepuluh tahun yang lalu apabila Sada dan
abangnya, Lang, pergi memancing di sungai. Ayahnya, Apai Lang (Gandau) percaya
bahawa benda tersebut ialah sejenis
tangkal. Lalu dia menjampi dan menyembelih ayam sabung yang digunakannya ketika
menjampi.
Isterinya, Indai Lang,
bermimpi mengenai hal tersebut. Apai Lang memutuskan untuk mengadakan gawai
kerana percaya mimpi isterinya itu bukan mimpi sembarangan. Namun setelah
upacara Gawai, Sada jatuh sakit. Penghuni rumah panjang percaya bahawa Sada
dirasuk hantu. Walaupun sudah beberapa kali diadakan Gawai, sehingga sepuluh
tahun berlalu, namun penyakit Sada tidak sembuh. Lang mencadangkan agar adiknya
itu dibawa ke hospital kerana dia yakin, Sada mengalami tekanan jiwa. Apai Lang
menentang cadangan tersebut. Penghuni rumah panjang juga percaya bahawa Sada
hanya boleh diubati dengan cara pengubatan tradisional. Gawai Kelingkang
diadakan dengan menjemput Lemambang Garai yang paling terkenal kerana
kehebatannya yang luar biasa. Sada telah sembuh.
Semenjak menghadiri
upacara Gawai Kelingkang itu, Lang mulai berminat mempelajari jampi mantera
daripada Lemambang Kucai. Apai Lang pula yang sakit setelah upacara Gawai
tersebut. Penghuni rumah panjang percaya bahawa hantu yang merasuk Sada telah
merasuk Apai Lang pula. Apai Lang cuba disembuhkan dengan upacara Gawai juga,
namun tidak sembuh. Apabila Sada mencadangkan ayahnya berubat dengan Lemambang
Garai, Apai Lang meminta Lang membawanya ke hospital. Selama sebulan Apai Lang berubat di hospital,
namun tiada sembuh. Akhirnya Apai Lang meninggal dunia dalam perjalanan pulang
dari hospital.
Novel ini
mempertentangkan dunia tradisi dengan dunia moden. Akhiran cerita telah
memenangkan tradisi mengalahkan dunia moden apabila Sada dapat disembuhkan
melalui perubatan Gawai Kelingkang, dan Apai Lang pula meninggal dunia setelah
berubat di hospital. Lang yang terdidik di universiti dan pada mulanya
menentang perubatan cara Gawai Kelingkang, akhirnya terpikat serta mempelajari
jampi mantera.
Ayahnya, Apai Lang, yang
secara tegas mempertahankan perubatan cara tradisional, akhirnya apabila dia
sakit, meminta Lang menghantarnya ke hospital. Sehubungan dengan akhiran cerita
yang negatif terhadap usaha pemodenan, Hajijah Jais berpendapat, “Walau bagaimanapun,
pada hemat saya, golongan terpelajar seperti yang diwakili Lang lebih bersifat
terbuka (hati dan minda) dan mudah menerima perubahan berbanding golongan tua
yang telah mewarisi amalan nenek moyang secara turun-temurun. Golongan inilah
yang perlu diyakini. Bukan mudah. Dengan mematikan watak Apai Lang , usaha akan
menjadi lebih sukar.
Persoalan pertembungan
dua nilai ini akan terus memburu jawapan.” (Hajijah Jais, 2000: 14) Namun
Douglas Jaga mempunyai jawapan apabila mengakhiri ceritanya demikian. Katanya,
“Saya berharap pembaca juga dapat melihat keluhuran budaya dan adat resam
sebagai lambang dan indentiti sesuatu bangsa. Kejayaan dari segi intelek tidak
akan bermakna jika nilai budaya dan adat resam itu hilang. Kejayaan intelek
seharusnya dihiasi dengan alam budaya dan adat resam yang terpelihara dengan
subur. Tidak ada maknanya kejayaan intelek jika asas budaya dan adat resam yang
ada pada orang yang mencapai kejayaan itu begitu rapuh.” (Hajijah Jais, 2000:
14)
Demikianlah
tanggapan terhadap enam buah novel karya lima orang penulis Sarawak yang
menggarap persoalan budaya dan perubahan zaman dalam tanggapan sebagai golongan
intelektual. Mereka memahami masalah yang dihadapi oleh masyarakat, dan
berusaha memberikan pandangan dan cadangan
sebagai jalan keluar kepada permasalahan-permasalahan tersebut. Ahmad
Shawal Abdul Hamid melihat perubahan masyarakat setelah kedatangan kuasa Barat
(Brooke) di Sarawak.
Ekonomi secara sara diri
berubah kepada ekonomi untuk perdagangan, jadi kegiatan pertanian harus
dijalankan secara bergilir dan sistematik untuk menjaga kesuburan tanah, dan
ada tanaman jangka panjang yang akan membawa keuntungan (kewangan) bagi
menghadapi masa akan datang. Muhammad Rakawi Yusuf melihat adanya persaingan
bangsa Melayu dengan bangsa-bangsa lain di Sarawak. Namun kerana kelalaian
bangsa Melayu akibat terlalu mementingkan cara hidup yang sukakan hiburan,
mereka akan ketinggalan. Bagi mengatasinya, pendidikan cara Barat dan asas
keagamaan (Islam) harus diberikan penekanan kepada generasi muda. Hiburan yang
melalaikan harus dikikis daripada minda masyarakat.
Perubahan
zaman yang bersifat fizikal, seperti kegiatan pembalakan yang tidak dikawal
oleh undang-undang alam sekitar, dan keperluan kepada tenaga elektrik yang
terpaksa mengorbankan kampung-kampung tradisi untuk pembinaan empangan air,
mewujudkan pertentangan tradisi dengan moden. Kemusnahan kehijauan alam hutan
yang menyebabkan hilangnya sumber alam bagi masyarakat tradisi, dan hilangnya
rumah panjang tradisi, tidak dapat dihadapi secara perseorangan.
Akhirnya mereka akan
tewas di tangan pemegang kekuasaan yang menggunakan wang ringgit untuk
mempengaruhi masyarakat yang terlibat. Permasalahan ini telah dipaparkan secara
dramatik oleh Jong Chian Lai dalam novel-novelnya. Jamilah Morshidi pula
melihat perubahan zaman itu harus dihadapi dengan kebijaksanaan secara bersama
untuk mencapai kemenangan bagi semua pihak. Douglas Jaga mengharapkan
nilai-nilai budaya tradisi yang menjadi identiti sesuatu kaum itu tetap
terpelihara walaupun nilai-nilai hidup moden diterima.
Golongan
penulis sebagai intelektual zamannya harus menyedari peranannya sebagai ‘pembimbing’ kepada
masyarakat yang diwakilinya. Sewajarnya dia hanya memihak kepada kebenaran yang
hak, bukan kebenaran berdasarkan kepartian atau golongan penguasa tertentu yang
merugikan masyarakat umum. Jika penulis dapat berperanan demikian, bermakna
‘perkasalah’ golongan karyawan sastera. Anda berani! Renungkanlah dengan hati
nurani yang beriman.
Rujukan
Ahmad Shawal bin Abdul Hamid, 1983. Hikayat Panglima Nikosa Mendapat Kesusahan
Waktu Perang Sampai Mendapat Kemenangan.
Kuching: Persatuan Kesusasteraan
Sarawak.
Alfian, 1974. “Cendekiawan dan Pembangunan Masyarakat”
dlm. Budaya Jaya.Nombor
76, Tahun
Ketujuh, September.Ali Syariati, 1984. Tugas Cendekiawan Muslim. Batu Caves, Selangor: Thinker’s Library
Sdn.Bhd.
Douglas Jaga, 1998. Kelingkang. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Edward W. Said, 1998. Peran Intelektual. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Hajijah Jais, 2000. “Pertembungan Dua Nilai yang Belum Terjawab dalam Novel
Kelingkang Karya Douglas Jaga” dlm. Majlis Diskusi Novel Kelingkang Karya
Douglas Jaga. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 22 April.
Hamzah Hamdani, 2004. Pertumbuhan dan Perkembangan Sastera Melayu
Di Sarawak. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Jamilah Morshidi, 1987. Kenyalang Terbang Bebas. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Jong Chian Lai, 1986. Gugurnya
Langit Hijau Nanga Tiga. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan
Pustaka.
Jong Chian Lai, 1987. Pindah.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mahathir Mohamad, 2003. “Penulis Pelopor Kemajuan” dlm. Utusan Malaysia,
29 Mei.
Mohammad Hatta, 1984. “Tanggungjawab Moral Kaum
Inteligensia” dlm. Aswab
Mahasin dan
Ismed Natsir (ed.), Cendekiawan dan
Politik. Jakarta: LP3ES.
Muhammad Rakawi Yusuf, 1980. Melati Sarawak. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Noresah Baharom (ed.), 1996. Kamus Dewan Edisi Ketiga. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan
Pustaka.
Phillip L. Thomas, 1980. “Pengenalan” dlm. Muhammad
Rakawi Yusuf. Melati
Sarawak. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Reece dan Thomas, 1983. “Pengenalan” dlm. Ahmad Shawal
bin Abdul Hamid. Hikayat
Panglima Nikosa. Kuching: Persatuan
Kesusasteraan Sarawak.
Soedjatmoko, 1984. “Peranan Intelektual di Negara Sedang
Berkembang” dlm. Aswab
Mahasin dan
Ismed Natsir. Cendekiawan dan Politik.
Jakarta: LP3ES.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan