Tajuk kertas kerja ini mungkin sedikit mengelirukan jika
dilihat secara harafiah tentang hubungan kajian budaya dan perlawanan sastera.
Kajian budaya mungkin lebih difahami sebagai sisi pengajian atau pemahaman
tentang budaya yang melibatkan serba sedikit disiplin antropologi, sosiologi,
malah lebih tepat ialah kajian etnografi. Sementara perlawanan sastera akan
lebih menjurus kepada teori-teori
formalisme, strukturalisme, pascakolonialisme dan sebagainya. Serba
sedikit tentunya dapat dilihat benang halus yang menghubungkan kajian budaya
dengan perlawanan sastera apabila dikaitkan kesan persekitaran budaya terhadap
kehadiran karya-karya sastera yang memberontak atau menganjurkan bentuk dan unsur
perlawanan dalam konteks dan situasi tertentu. Namun begitu, kajian budaya yang
dihubungkan dengan perlawanan sastera ini sebenarnya lebih dilihat daripada
satu aliran pemikiran yang muncul mutakhir ini iaitu aliran atau disiplin cultural studies. Di sinilah sebenarnya
konteks kajian budaya yang dikemukakan dalam kertas kerja ini mengambil inti
patinya. Cultural studies adalah
disiplin yang luas dan unik, kerana ia bukan sekadar melihat bentuk-bentuk yang
khusus dalam konteks epistemologi ilmu, tetapi bentuk-bentuk umum, terpinggir
dan juga sembarangan dalam melihat bukan sahaja perkembangan idea tetapi juga
hubungan kuasa yang menempatkan penguasaannya melalui ruang budaya.
Cultural studies sebenarnya adalah rangkuman sekelompok teori yang
berkembang dalam sejarah kesusasteraan pascamoden. Apa yang dikatakan sastera
pascamoden ialah apabila terlihat seperti terdapat satu benang halus yang
terentang di antara era moden dan
pascamoden. Ini adalah kerana cultural
studies bermula dengan mengambil titik perkembangan strukturalisme. Maka di
sini ia meninggalkan formalisme yang menjadi asas kepada pencirian sastera
moden. Strukturalisme yang melompat keluar daripada formalisme selalunya
dilihat sebagai titik mula kepada perkembangan sastera pascamoden. Di sinilah cultural studies merangkumkan kelompok
teori bermula daripada strukturalisme sehinggalah kepada konsep terbaru yang
muncul pada hari ini iaitu hibdriti. Sempadan formalisme dan strukturalisme
secara kabur dilihat sebagai sempadan di antara modenisme dan pascamodenisme.
Apabila cultural studies merangkumkan
sekelompok teori bermula daripada strukturalisme maka ia secara tidak langsung
mencirikan pergerakan sastera pascamoden. Maka intipati daripada cultural studies yang mencirikan
pergerakan sastera pascamoden inilah, kajian budaya yang ditampilkan cuba
melihat perlawanan sastera dalam karya yang muncul dalam dekad mutakhir ini.
Kajian
Budaya dalam Intipati Cultural Studies
Cultural studies sebenarnya bukanlah setompok disiplin yang muncul untuk
melihat perkembangan atau suasana budaya sebagaimana disiplin etnografi
misalnya. Tetapi cultural studies
sebenarnya adalah kajian/studi yang melihat teori-teori sastera pascamoden yang
berkembang sejak bibit awalnya pada pertengahan abad ke-20. Bermula dengan strukturalisme
yang menyerapkan bibit pemikiran Emile Durkheim sehingga kepada puncak
perkembangannya di tangan Ferdinand de Saussure; cultural studies kemudian merentangi struktur-tanda antrapologi
Claude Levi-Strauss, mitologi Roland Barthes, membawa kepada pascastrukturalisme
Jacques Derrida serta Michel Foucault dan seterusnya kepada pascamodenisme J.F.
Lyotard serta Richard Rorty. Dalam pada itu cultural
studies turut menyelitkan marxisme, psikoanalisis Sigmund Freud, etnografi
Clifford Gertze, pascakolonialisme, feminisme, dekonstruksi, mazhab Frankfurt,
hegemoni Antonio Gramsci dan keseluruhan pemikiran yang mendirikan sastera
pascamoden; malah bibit pascamoden dari era moden lagi. Cultural studies sebenarnya adalah sebuah wilayah pemikiran yang
cukup luas; menyangkuti hampir kesemua aliran yang terpaut dengan era
pascamoden. Bahkan ia turut menggali akar-akar pemikiran yang berdiri dalam era
moden dalam melihat hubungan-hubungan silang yang wujud.
Walau
bagaimanapun skop kajian budaya yang ditampilkan dalam kertas kerja ini hanya
mengambil sudut yang melihat hubungan dalam konteks perlawanan sastera. Maka
itu intipatinya ialah beberapa sudut yang ditampilkan dalam cultural studies yakni hegemoni, budaya pop dan wacana.
Hegemoni yang ditampilkan dalam cultural
studies melihat sisi baru khususnya dalam konteks pascamoden. Hegemoni
adalah sisi kekuasaan berhubung rapat dengan idealogi. Kekuasaan dilihat
terdapat pada setiap peringkat hubungan sosial. Di sini kekuasaan bukan hanya
sekadar perekat yang menyatukan kehidupan sosial, atau kekuatan-kuasa (coersive) yang menempatkan sekelompok
orang di bawah segelintir atau kelompok lain yang membuka jalan bagi adanya
segala bentuk tindakan, hubungan atau tatanan sosial; tetapi juga adalah proses
untuk memujuk dan memenangi persetujuan kelompok subordinat. Maka subordinasi
yang dilihat dalam cultural studies
bukan lagi persoalan menempatkan kekuatan-kuasa (coersive) tetapi adalah soal memenangi persetujuan. Budaya (gejala)
pop yang banyak mengambil ruang perbincangan cultural studies, dikatakan adalah landasan persetujuan dapat
dimenangkan. Perkaitan antara kekuasaan dan persetujuan ini melahirkan
hegemoni-baru, yakni hegemoni kekuasaan budaya yang berbeza dengan konsep
hegemoni politik, tetapi lebih berpengaruh dan berkuasa daripada hegemoni
politik sebenarnya. Konsep hegemoni budaya dalam cultural studies ialah situasi satu kelompok yang berkuasa dalam
’kurun sejarah’ tersebut menerapkan autoriti dan kepimpinan sosialnya terhadap
kelompok-kelompok subordinat dengan cara memenangi persetujuan
kelompok-kelompok tersebut.
Sementara budaya
(gejala) pop bermula dengan pengklasifikasian yang memunculkan dikotomi budaya
tinggi-budaya rendah. Budaya pop dilihat sebagai budaya rendah, berpeleseran
dan tidak mempunyai makna. Sementara budaya tinggi yang menyangkut sastera,
lukisan, arca, muzik klasik atau seni tradisi dilihat sebagai budaya yang
menjadi suatu bentuk komoditi intelektual; akibat pembentukan makna lewat
pengidentifikasian intelektualisme. Maka budaya tinggi pada peringkat awal
dilihat sebagai mewakili kelas atau kelompok yang berkuasa, dan menerapkan
hegemoninya terhadap kelompok bawahan atau subordinat.
Budaya pop pula
adalah identiti kepada kelas bawahan atau kelas subordinat tersebut. Namun
perkembangan seterusnya melihat kebalikan bahawa budaya pop adalah suatu bentuk
produksi massa daripada projeksi skala besar kapitalisme. Maka budaya pop
dilihat sebagai ’kebudayaan kapitalis’ yang bukan lagi dihasilkan oleh
masyarakat sepertimana budaya rakyat sebelumnya, sebaliknya ia berpautan dengan
ekonomi-politik dan produksi kebudayaan oleh perusahaan atau upaya kapitalisme.
Budaya pop bukan sahaja dicipta untuk merendahkan kualiti intelektual dan
melumpuhkan nilai tetapi juga adalah penciptaan makna yang terus menerus dalam
upaya menerapkan hegemoni kapitalisme.
Konsep budaya pop
atau konsep tentang ’popular’ bukan sekadar menjadi penentangan terhadap
pemisahan antara budaya tinggi dan budaya rendah (malah mengaburkan sempadan
budaya tinggi-budaya rendah; sehingga menterbalikkan persepsi atau makna
tentang budaya rendah lebih besar dan bermakna daripada budaya tinggi), tetapi
juga menentang sebarang bentuk pengklasifikasian budaya – melalui kekuasaan
yakni kekuasaan kapitalisme. Maka itu budaya pop menjadi senjata dan alat
kepada hegemoni kapitalisme atau golongan pemodal terhadap masyarakat
terbanyak. Budaya pop dengan itu adalah hegemoni kapitalisme atau segelintir
pemilik modal yang berkuasa; yang mendirikan kuasa baru era pascamoden iaitu
kuasa ekonomi-politik. Konsep hegemoni sebagai situasi satu kelompok yang
berkuasa dalam ’kurun sejarah’ tersebut menerapkan autoriti dan kepimpinan
sosialnya terhadap kelompok-kelompok subordinat dengan cara memenangi
persetujuan kelompok-kelompok tersebut; dapat dilihat dengan terang dan nyata
dalam produksi budaya pop kapitalisme.
Akhir sekali
wacana, secara khusus membahaskan tentang konsep teks yang bukan hanya mengacu
kepada kata-kata yang tertulis tetapi adalah semua praktik yang mengacu kepada
makna. Ini termasuklah pembentukan makna melalui citra inderawi misalnya bunyi
dalam seni muzik dan lagu, pandangan/tampak dalam seni lukis dan arca,
visual/rasa dalam seni persembahan teater dan filem, aktiviti dalam seni tari
dan sukan, serta pelbagai praktik lagi. Hal ini membawa keterkaitkan dengan
praktik budaya pop tadi; yang melihat persetujuan bererti khalayak ramai
mengidentifikasi diri dengan makna-makna budaya/aktiviti yang dibentuk lewat
praktik yang akhirnya menerapkan hegemoninya.
Wacana muncul
untuk melihat kebudayaan (budaya pop) sebagai kekuasaan kelas dan melihat
pembentukan struktur sosial yang diwujudkan oleh hegemoni dan idealogi. Di sini
wacana menampilkan perlawanan terhadap hegemoni dan idealogi dalam membahaskan
teks serta pengacuan makna. Wacana ini antaranya mengambil pandangan marxisme
tentang kesedaran palsu yang pertama berpendapat bahawa idea yang dominan dalam
masyarakat adalah idea kelas yang berkuasa, dan yang kedua persepsi tentang
kebenaran adalah berkaitan dengan ’mistik’ kuasa pasaran. Pendapat yang berdiri
sebagai kebenaran ini sebenarnya tidak lebih daripada sebuah kesedaran yang
palsu. Sementara dalam aspek idealogi, wacana memunculkan konsep tentang blok
hegemonik dan blok kontra-hegemonik yang banyak berpandukan pandangan Gramsci.
Dalam hal ini
Gramsci mendefinisikan hegemoni sebagai ’proses keberlanjutan pembentukan dan
penggulingan keseimbangan yang tidak stabil antara kepentingan kelompok
fundamental dan kepentingan kelompok subordinat’. Maka itu hegemoni dicipta dan
dimenangkan terus menerus oleh pertentangan antara blok hegemonik dan blok
kontra-hegemonik. Di sini wacana muncul untuk membahaskannya dari sisi teks dan
pengacuan makna.
Selamat Datang ke Malaywood Membangunkan Perlawanan terhadap Hegemoni
Selamat Datang ke Malaywood (SDkM) adalah kumpulan
cerpen Roslan Jomel yang diterbitkan oleh Institut Terjemahan dan Buku Malaysia
pada tahun 2012. buku ini mengandungi 18 buah cerpen yang pernah tersiar di
media massa mahupun tidak. Roslan Jomel adalah penulis muda Sarawak yang
menetap dan mengembangkan bakatnya di Kuala Lumpur, muncul dalam era 2000-an
dengan cerpen-cerpen yang seringkali mengaburkan realiti dan non-realiti. Dalam
faham sastera moden, cerpen-cerpen Roslan Jomel dianggap sebagai wacana
surealisme yang bermain dengan aliran bawah sedar serta simbolisme.
Namun dalam era
sastera pascamoden cerpen-cerpen Roslan boleh dilihat melangkaui konsep
surealisme tersebut, malah boleh dikaitkan secara tekal dengan wacana
pascamoden itu sendiri yang meletakkan teks sebagai organisasi tanda yang membangunkan
makna; sekaligus mengaburkan segala sempadan antara realiti dan non realiti.
Dalam SDkM organisasi tanda ini
secara khusus dilihat dari sudut kajian budaya dan perlawanan sastera daripada
intipati hegemoni, budaya pop dan wacana. SDkM
sebenarnya adalah organisasi tanda yang melemparkan perlawanan-perlawanan
terhadap hegemoni yang muncul lewat budaya pop kontemporari; seterusnya
mendirikan wacana perlawanan yang unik dan tersendiri. Bahkan judul ‘Selamat
Datang ke Malaywood’ itu sendiri (diambil daripada judul sebuah cerpen dalam
buku ini) menjelaskan tentang ciri perlawanan sinis terhadap kekuasaan budaya
pop. ‘Malaywood’ tentunya sinonim ‘Hollywood, Bollywood’ yang dicipta untuk
menggambarkan suasana budaya pop atau kekuasaan budaya pop dalam wacana
perlawanan teks. Lantaran itu SDkM
merupakan teks yang mewakili sastera pascamoden; yang cuba dilihat ciri-ciri
perlawanannya khususnya dalam konteks kajian budaya hegemoni, budaya pop dan wacana.
Cerpen ‘Selamat
Datang ke Malaywood’ muncul seperti pernyataan iklan dalam brosur yang menceritakan
tentang Malaywood yang bukan Hollywood atau Bollywood. Tiada watak yang khusus ditampilkan
(selain daripada ‘saya’ yang abstrak) sebaliknya ia merenteti kewujudan dunia
ekonomi pasar yang memperlihatkan bagaimana keseluruhan kehidupan yang mengejar
material bergerak. Cerpen ini memaparkan tentang kekuasaan budaya pop
sebenarnya; yang memberi nafas kepada kehidupan budaya masyarakat masa kini
hasil produksi kapitalisme. Lantaran itu ia mengacu kepada makna baru tentang
budaya, kehidupan dan tatanan sosial manusia hari ini. Budaya bukan lagi
berkaitan dengan amalan hidup, tradisi dan kesenian tetapi juga faktor
kekuasaan. Suatu bentuk jalur kekuasaan ekonomi-politik diperlihatkan secara
kabur mengawali semua aktiviti masyarakat; dan menanjakkan keunggulan budaya
pop sebagai matlamat hegemoni kapitalisme.
Cerpen seterusnya
‘Kata Barbie, Dia Bukan Boneka’ menghidupkan Barbie satu wajah ikon budaya pop,
dalam menyatakan hegemoni kapitalisme yang memenangi persetujuan massa untuk
menerima imej-imej pop sebagai nilai kehidupan mereka. Kekacauan masyarakat
yang ‘dijajah’ imej budaya pop menjadikan hidup mereka dalam kekosongan
ditampilkan dalam cerpen ‘Delirium’. Dalam cerpen ini watak menjalani alienasi,
yakni pengasingan yang cuba melarikan diri daripada dunia kehirukan materi, dan
imej-imej kapitalisme. Begitu juga dengan cerpen ‘Petang Sentimental Tuan
Banana’, watak yang teralienasi; mengasingkan diri, ingin keluar daripada semua
imej kapitalisme yang menjajah segenap sudut kehidupan.
Begitu juga
dengan cerpen ‘Saya Ingin Mengucup Bibirnya Sekali Sahaja’ menyerap mitos
seekor ikan yang aneh dalam imej-imej budaya pop; filem Tom Hanks, internet 24
jam sehari, gincu berwarna merah jambu, coklat, skirt mini, iklan kecantikan. Kontradiksi
mitos dalam budaya pop ini disampaikan dengan bersahaja, melalui saya yang
bekerja sebagai pengawal keselamatan di pusat peranginan dengan gaji yang tidak
dapat menyara kelangsungan hidup. Saya bertemu si ikan bernama Milagros Cerron
secara kebetulan, ketika si ikan sedang berenang di bawah jeti sebuah pulau.
Mitosnya hadir berculang caling dengan imej budaya pop, si ikan, Drew
Barrymore, Daryll Hannah dan Maya Karin. Sehingga akhirnya cerita yang tidak
mahu berdiri sebagai cerita ini melemparkan kekosongan nilai budaya pop tetapi
hidup sebagai hegemoni kapitalisme yang berkuasa dalam kehidupan hari ini.
Kekosongan dan keterasingan yang wujud dan mewabak dalam wilayah budaya pop
menampilkan akibat-akibat melampau dalam cerpen ‘Lelaki yang Menetak Anak’.
Sebuah fiksyen kesusasteraan yang cuba dihidupkan dalam dunia budaya pop,
mengalir dalam realiti yang dikaburkan dan akhirnya menjadi cerita yang
mencirikan budaya pop itu sendiri. Dalam cerpen ‘Incognito’ juga imej-imej
budaya pop berculang caling dengan imej budaya tinggi yang akhirnya dikalahkan.
Sepertimana cerpen sebelumnya juga, cerita yang tidak mahu berdiri sebagai
cerita ini akhirnya hanya mencirikan kesenjangan budaya pop yang kosong tanpa
keperluan untuk memberikan sebarang mutu dan nilai, juga tanpa sebarang
matlamat.
Cerpen-cerpen
‘Mengapa Dunia Tidak Memerlukan Adiwira’, ‘Menyebabkan Encik Televisyen Dilanda
Paranoid’, ‘Romantika di Tandas’, ‘Mesej’, dan ‘Kekeliruan Bawang Merah’
memaparkan imej-imej budaya pop yang menjajah sehingga menjadikan segala nilai
yang berdiri sebagai identiti budaya selama ini lumpuh dan sirna. Imej-imej
budaya pop yang berkuasa menyelinap di semua sudut kehidupan dan mengaburkan
semua realiti menjadi projeksi bayangan atau imej yang berserakan. Malah cerpen-cerpen
seperti ‘Timbus Bayi’, ‘Rosidah yang Hanya Hidup Sehari’ dan ‘Sebilah Parang
untuk Menyayat Malam’ memaparkan akibat daripada kekosongan hidup oleh kesan
subordinasi dan alienasi hegemoni kapitalisme yang mewujudkan wilayah budaya
pop yang penuh ketegangan akibat matlamat materialisme dan hedonisme itu.
Sementara cerpen ‘Sisipus di Labirin’ dan ‘Tidak Dibenarkan Menulis Cerita
Buruk’ kembali kepada watak yang dialienasi kesan daripada pelarian atau
pengasingan daripada hegemoni budaya pop tersebut. Akhir sekali cerpen
‘Semenanjung Borneo’ kembali kepada naratif iklan ‘Selamat Datang ke Malaywood’
yang mencari wilayah kemerdekaan di dalam diri yang sekian lama tersubordinasi
di bawah hegemoni budaya popular.
Semua cerpen
dalam kumpulan cerpen tampil sebagai cerita yang tidak mahu berdiri sebagai
cerita; sebaliknya ia bergerak melanggar konvensi pergerakan plot, memecahkan
semua sempadan realiti dan nonrealiti, menculang caling kemunasabahan dan
logik, serta menulis sesuka hatinya. Apabila budaya itu dikatakan sebagai
produk daripada persekitaran sosialnya, maka cerpen-cerpen dalam SDkM ini juga wujud sebagai produk
daripada persekitaran sosialnya. SDkM
memaparkan imej daripada persekitaran budaya pop yang mengaburkan semua
kenyataan; malah melumpuhkan nilai dan mengosong matlamat hidup yang sebenar.
Malahan juga kehidupan sifar nilai yang menghala kepada totaliti yang palsu.
Perlawanan
Terhadap Hegemoni
Namun apa yang
ingin dibangkitkan dalam konteks kajian budaya terhadap teks SDkM ini ialah munculnya perlawanan
sastera; khususnya terhadap hegemoni budaya pop. SDkM telah dihadirkan dengan sebegitu rupa; penuh pemberontakan,
menentang status quo, melanggar segala konvensi dan melakukan revolusi
sekalipun tersisih dalam mendirikan wacana balas terhadap hegemoni budaya pop.
Keseluruhan tema cerpen adalah perlawanan terhadap pancaran imej budaya pop
yang menguasai segenap sudut kehidupan. Ia membiaskan perlawanan dengan sinisme
lewat pernyataan sosial yang diobrak abrik; imej dan persekitaran sosial yang
sengaja diporak peranda. Dalam kata lain menggambarkan wajah sosial yang penuh
kekosongan dan keterasingan; oleh penjajahan imej budaya pop sehingga
menjadikan cerita keseluruhannya ketiadaan matlamat serta dirancu oleh ilusi
yang bersimpang siur. Hal ini sengaja dilakukan sebagai gerakan perlawanan teks
terhadap hegemoni budaya pop. Secara tidak langsung melawan pemantakan imej
budaya pop yang cukup mendominasi, mengatur kehidupan malah matlamat masyarakat
– diacu ke arah menjadi komoditi dagang. Maka teks yang dihadirkan dalam SDkM secara sedar atau bawah sedar
muncul sebagai wacana perlawanan terhadap hegemoni ini.
Menurut Geog
Lukacs, dalam konteks penjajahan budaya pop ini kapitalisme menguasai seluruh
dimensi kehidupan masyarakat sehingga interaksi dalam kehidupan masyarakat
ditandai dengan kemiskinan makna hidup. Secara khusus keadaan ini berlaku akibat
aktiviti-aktiviti menukarkan semua makna hidup termasuk nilai auntentik menjadi
komoditi yang boleh dijual beli, atau disebut Lukacs sebagai proses komodifikasi.
Aktiviti penukaran semua makna hidup kepada nilai matawang yang mewujudkan
nilai dagang itu secara objektif menimbulkan keterasingan hidup. Proses
komodifikasi ini pula dari sisi lain wujud sebagai proses merosotnya dimensi
manusia yang utuh akhirnya menjadi dimensi benda keseluruhannya – yakni objek
dagang yang dinilai oleh tingginya permintaan tukaran. Proses ini berakhir
dengan lenyapnya kreativiti (intelektualiti dan perlawanan), dan pemberhalaan
hidup manusia kepada barang-barang hasil industri atau hasil kapitalis.
Fenomena ini menjadikan identiti masyarakat terperosok ke dalam sistem sosial
yang seluruhnya dibingkai oleh kepentingan ekonomi. Pandangan Lukacs ini sangat
jelas dalam melihat perlawanan sastera atau teks yang dikemukakan dalam SDkM, dalam menentang hegemoni budaya
pop yang mewakili penjajahan kapitalisme tersebut.
Sementara Theodor
Adorno pula mengulangi apa yang dikatakan oleh Marx tentang kesedaran palsu,
menyatakan bahawa komoditi menyembunyikan sifatnya yang menghasilkan ilusi. Ia
kemudiannya digunakan untuk merangsang ‘kesedaran yang dipalsukan’ tadi dalam
membentuk totaliti dunia palsu. Maka gambaran ini jelas diberikan dalam SDkM yang memperlihatkan bagaimana
ilusi-ilusi yang dibentuk oleh budaya pop dimunculkan sebagai imej yang
mengaburkan sempadan realiti untuk memperlihatkan bagaimana kesedaran palsu ini
diprojeksikan oleh budaya pop bagi mendirikan sebuah totaliti dunia palsu.
Malah cerpen-cerpen dalam SDkM yang
mendirikan totaliti kekaburan realiti, secara relatif sepertikan menayangkan
tentang totaliti dunia palsu budaya pop tersebut.
Keterkaitan
budaya pop dalam perlawanan sastera yang seru ini adalah disebabkan hubungannya
atau lebih tepat kehadirannya sebagai instrumen kepada upaya penguasaan
kapitalisme terhadap kelompok masyarakat terbanyak. Maka budaya pop sebagai
agen (produksi) kapitalisme itu akhirnya wujud sebagai suatu bentuk hegemoni
yang dicapai dengan memenangi persetujuan kelompok masyarakat terbanyak.
Hegemoni budaya pop bukan dicapai melalui kekuatan-kuasa politik, tetapi
sebaliknya dicapai melalui memenangi atau memujuk persetujuan kelompok
subordinat. Pemujukan ini berlaku melalui proses komodifikasi yang disebutkan
tadi. Namun akhirnya ia mewujudkan pula kuasa politik yang dibentuk sebagai
ekonomi-politik. Bagi Michel Foucault, kekuasaan bukan milik sebaliknya
strategi. Maka kekuasaan tidak selalunya bekerja melalui penindasan dan tekanan
melainkan juga melalui pemujukan dan memenangi persetujuan. Lebih jauh lagi
kekuasaan bukan hanya represif tetapi produktif. Hal ini menjelaskan tentang
kehadiran budaya pop sebagai hegemoni yang terhasil daripada produksi massa
kapitalisme. Hegemoni ini muncul lewat strategi yang bekerja melalui pemujukan
dan memenangi persetujuan. Setelah tercapai matlamat memenangi persetujuan
tersebut maka hegemoni ini berkembang kepada penguasaan yang semakin kuat dan
besar. Ia akhirnya bergerak ke arah proses komodifikasi yang menjadikan manusia
dan semua subjek sebagai benda atau komoditi dagang, sehingga mewujudkan
pemberhalaan produk industri.
Di sini SDkM muncul sebagai wacana dalam bentuk
perlawanan sastera atau perlawanan teks, yang menolak hegemoni budaya pop
secara terpecah. Apa yang dimaksudkan secara terpecah tersebut ialah penolakan
malah perlawanan tersebut bergerak dalam kontradiksi antara mempertahankan
unsur terbaik kebudayaan dan mengaburkan dikotomi budaya tinggi-budaya rendah
sekaligus mengabaikan usaha praktik mempertahankan unsur terbaik kebudayaan.
Perlawanan sastera dalam SDkM
akhirnya menghadirkan blok hegemonik dan blok kontra-hegemonik. SDkM bergerak sebagai blok
kontra-hegemonik yang menentang bentuk-bentuk kesedaran palsu hegemoni budaya
pop dengan menggambarkan totaliti yang palsu, rancu dan keliru oleh
pengaburan-pengaburan realitinya. Perlawanan ini juga muncul lewat sinisme
pernyataan yang melihaikan hegemoni budaya pop. SDkM tentu tidak menyurat penentangan langsung terhadap
kapitalisme, tetapi caranya melihaikan budaya pop menjelaskan perlawanannya
terhadap kapitalisme yang mengakibatkan keterasingan manusia daripada makna
hidup.
Gambaran-gambaran
alienasi atau keterasingan manusia dalam cerpen-cerpen SDkM serta imej-imej budaya pop yang menggelapkan sisi kehidupan
yang bermakna menjelaskan tentang perlawanan-perlawanan yang hadir lewat teks
atau wacana yang sangat substantif.
Penutup
Kajian budaya
yang melihat hubungan hegemoni, budaya pop dan wacana dalam mengenalpasti
perlawanan sastera yang wujud dalam sesebuah teks sebenarnya adalah upaya untuk
melihat kehadiran sastera pascamoden yang bergerak sebagai suatu bentuk wacana
baru. Ia mungkin boleh dianggap avant
garde, namun istilah tersebut sudah kedengaran klise dalam menonton
kehadiran fenomena minimalis yang bergerak dalam gelombang pascamoden. Fenomena
minimalis adalah elemen pascamoden yang ditandai oleh kekuasaan individualiti
yang dimangkinkan oleh faktor revolusi teknologi maklumat, pengaburan sempadan
geo-fizikal yang mencetuskan idea terhadap pengaburan sempadan realiti, dan
akhirnya lumpuhnya tembok-tembok lama termasuk status quo dan tradisi.
Sebahagian daripada elemen ini membawa kesan positif, tetapi sebahagian lagi
membawa kesan negatif. SDkM hadir
sebagai teks sastera pascamoden yang ditandai oleh perlawanan sasteranya
terhadap hegemoni budaya popular, mungkin secara yang tidak disedarinya. Walau
bagaimanapun pengorganisasian tanda yang terdapat dalam SDkM sehingga mendirikan sebahagian besar kekuatan atau
kehadirannya sebagai karya sastera sangat menjelaskan tentang perlawanan
sastera yang terbentuk lewat situasi sosial yang menekannya. Wajah-wajah
keterasingan, penentangan, malah sakit menyalurkan imej-imej perlawanan yang
wujud sebagai organisasi tanda yang mengacu kepada makna. SDkM cuba mengacu makna daripada setiap kekacauan ceritanya,
sekaligus menyamarkan perlawanannya dengan gambaran kerancuan dari sisi
hegemoni budaya pop.
Kesimpulannya SDkM wujud sebagai teks sastera
pascamoden yang melakukan perlawanan sasteranya terhadap hegemoni budaya pop,
sekaligus kapitalisme yang memproduksikannya. SDkM sekaligus mengemukakan wacana budaya dalam bentuk perlawanan
dan sistem yang cuba dibinanya secara substantif tersebut. Sepertimana yang
disebut oleh Foucault, sistem kebudayaan merupakan usaha untuk mengacu makna
kepada diri sendiri dan mempertahankan diri daripada usaha yang sewenang-wenang
untuk mengklasifikasi dan memahami dunia. Maka SDkM adalah usaha mengacu makna kepada dirinya sendiri, dan
mempertahankan dirinya daripada wewenang hegemoni. Akhir sekali, menggunakan
kajian budaya yang mengambil cebisan hegemoni, budaya pop dan wacana daripada
intipati besar cultural studies
sepertimana yang dikatakan oleh Chris Barker adalah suatu projek yang
mengasyikkan, dan mengisahkan kepada kita tentang dunia yang sedang mengalami
perubahan dengan harapan kita dapat memperbaikinya.
Rujukan
Chris Barker. 2000. Cultural
Studies: Theory and Practice. London: Sage Publications.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan