Oleh: Zainal
Abidin Hj. Suhaili (Abizai)
Kucari
tanah yang subur
di
negeri makmur tradisi bangsa
kuterpukau
asyik oleh bisik
kebijaksanaan
seni leluhur
menyusun
pesan dan tamsilan
dalam
keindahan kata dan makna.
Pengenalan
Dalam persaingan
untuk menempatkan diri di puncak persada sastera kebangsaan, para penulis muda
Sarawak mestilah berani dan yakin melangkah ke hadapan. Tidak lagi mengeluh
tentang kekurangan ruang dan peluang untuk menonjolkan diri setara dengan
penulis negeri-negeri lain. Mereka haruslah berusaha gigih dan mengambil berat
tentang proses memperkasakan daya pengarangan dan pemantapan karya. Menulis
merupakan kerja yang rumit, serius dan memerlukan banyak penelitian dan
perhatian.
Kerja menulis
umpama bercucuk tanam. Sebelum memulakan kerja bercucuk tanam, segala keperluan
dan peralatan perlu lengkap, seperti benih yang baik, tanah yang subur,
cangkul, batas, tapak semaian dan sebagainya. Selepas tanaman berpucuk baja,
saliran dan penjagaan yang rapi mestilah dilakukan agar ia tumbuh segar,
berbunga dan berbuah serta bebas daripada penyakit. Manakala setelah
menghasilkan buah dan bakal
dipersembahkan kepada khalayak, soalan-soalan ini haruslah dikemukakan oleh
penulis kepada diri : apakah buah yang terhasil mempunyai mempunyai bentuk yang
berbeza dan kelainan berbanding buah-buah lain? Bolehkah menarik minat khalayak
untuk mencapainya?. Bagaimanakah pula rasanya, mampukah memukaukan selera pembaca?
Selepas menghadamnya, apakah pula zat dan khasiat yang terkandung di dalam dan
kekal meninggalkan kesan?
Benih yang baik
adalah ilham atau idea untuk memulakan penulisan. Benih yang baik perlukan tanah yang subur. Tanah yang
subur pula merupakan tempat rujukan atau pusat perhatian kepada sumber
pengolahan karya. Pengumpulan bahan atau fakta sebelum memulakan sebuah
penulisan amat penting untuk melancarkan setiap tulisan. Dengan cara menjadi
seorang peneliti dan pentafsir yang baik juga dapat melahirkan tulisan yang
berilmu dan berwawasan.
Persoalan yang
penting sekarang di manakah letaknya tanah yang subur tersebut. Segala ilmu
atau fakta yang hendak ditulis bukan datang sendiri tetapi harus dicari dan
digali. Wajarkah para pengarang terus mengarah atau merujuk ke dunia barat?
Menggali dan menghayati tradisi serta ilmu yang asing kepada budaya dan
pegangan hidup masyarakat timur tetapi sering dipandang dominan, tinggi dan
unggul. Sekiranya mahu kesusasteraan kita menjadi besar dan berperibadi tinggi,
perjalanan mencari tanah subur ini haruslah menuju ke pelbagai arah dan
akhirnya wajar kembali ke negeri tradisi bangsa sendiri. Di negeri ini akan ditemui tanah subur yang merupakan
teks sastera tradisi bangsa yang wajar dijadikan panduan dan warisan dalam
kehidupan.
Teks
sastera tradisi sebagai sumber pengolahan karya sastera
Teks sastera
tradisi atau teks Melayu klasik
mengungkapkan pelbagai pemikiran, pandangan dan falsafah hidup masyarakat
Melayu di Nusantara dahulu kala. Di
dalamnya tercatat fakta sejarah, gambaran tentang sosial, ekonomi dan politik
orang Melayu dan sebagainya yang diceritakan dalam satu pendekatan yang
menarik. Unsur-unsur sejarah berbaur dengan bentuk cerita ibarat, legenda dan
mitos . Karya-karya ini dihasilkan
pengarang sejarah tradisional yang mempunyai pelbagai pengalaman merentasi alam
dan zaman. Pengalaman mereka dijadikan
prosa atau puisi dan diadun dengan unsur-unsur pengajaran,moral atau ilmu
pengetahuan yang tinggi nilainya. Pengarang-pengarang ini juga amat mementingkan
nilai-nilai estetika dalam karya-karya mereka.
Banyak teks
Melayu tradisional yang boleh dan sesuai diambil sebagai sumber pengolahan
karya sastera. Antaranya ialah Sejarah
Melayu, Hikayat Raja-raja Pasai, Hikayat Hang Tuah, Hikayat Merong Mahawangsa,
Tuhfat al-Nafis, Syair Sultan Maulana, Hikayat Malim Deman, Syair Raja Ali
Haji, Syair Perahu, Hikayat Raja Muda, Syair Siti Zubaidah, Syair Dandan Setia dan lain-lain lagi.
Menurut Mustafa Mohd Isa (1999: 2), hingga setakat ini diketahui ada lebih kurang
lima puluh buah naskhah Melayu klasik dalam bentuk prosa dan puisi yang boleh
digolongkan sebagai karya-karya sastera sejarah. Naskhah-naskhah ini masih
tersimpan dalam perpustakaan terkenal dalam bidang Pengajian Melayu.
Para pengarang muda Sarawak wajar menggali,
menghayati karya-karya ini yang dianggap agung dan menjadi rujukan dan landasan buat melangkah
ke arah kemajuan yang mahu diterokai. Ciri-ciri khusus karya agung seperti yang
digariskan oleh Hassan Ahmad (Noriah Mohamed, 2011: 22) yang terdapat dalam karya-karya ini hendaklah
diteliti dan dikenal pasti:
- Lambang dan pesanan yang hendak disampaikan
- Nilai budaya dan pandangan hidup
- Nilai Ilmu
- Teknik Kepengarangan
- Seni Bahasa
Langkah
seterusnya ialah memilih kisah-kisah dan unsur-unsur tradisi
yang dianggap relevan dengan keadaan dan pergolakan semasa dalam mendukung
wawasan estetik dan pemikiran moden. Proses pengubahsuaian dan penilaian semula
daripada yang lama dilakukan agar bentuk
baharu, elemen baharu dan makna baharu menjelma dalam karya untuk diketengahkan
kepada khalayak. Pelbagai kisah, cerita dan episod yang menarik dan penuh
tamsilan boleh dikutip dan diberikan nafas baharu dan tafsiran semula serta
dapat dikaitkan dengan perkembangan zaman terkini. Dalam Sejarah Melayu sendiri terdapat 34 cerita yang amat menakjubkan dan
memiliki keunikannya yang tersendiri. Antaranya ialah cerita Raja Iskandar
Zulkarnain, Cerita Wan Empuk dan Wan Malini, cerita Sang Nila Utama, cerita
Raja Pasai, Cerita zaman kegemilangan dan kejatuhan Melaka dan lain-lain lagi.
Proses
penyingkapan tradisi ini juga harus berlangsung dengan penuh kreatif untuk
keperluan inovasi dalam bentuk gaya pengucapan dan pengisian. Imej-imej watak,
lambang-lambang mitos dan motif-motif yang terdapat dalam karya-karya tradisi
ini boleh digunakan untuk menyatakan pandangan dan pegangan hidupnya sebagai
pengarang moden.
Pengarang muda
Sarawak haruslah berusaha gigih untuk muncul sebagai pengarang yang bernas,
bijak berimaginasi, banyak membaca, dan berfikiran kreatif jika mahu
menghasilkan karya-karya sebegini. Prosesnya pasti berliku, seperti yang
dinyatakan oleh Ali Ahmad dan Siti Hajar Che Man (2005 : 161), Bukan senang
untuk mengambil, kemudian mengungkapkan atau mengadaptasi bentuk sastera yang
memperlihatkan kewujudan pengaruh karya asal dengan sesuatu yang bersifat
mitos, legenda, atau sejarah bangsa untuk dijadikan elemen baharu, jalinan
baharu, bentuk baharu dan mesej baharu di alaf baharu.
Bahasa
penceritaannya yang halus dan diselitkan dengan syair, pantun, gurindam,
peribahasa, mantera dan bahasa berirama amat sesuai dijadikan panduan dalam inovasi
menjalinkan unsur-unsur bahasa, bentuk dan pemikiran dalam penulisan. Menurut
Muhammad Haji Salleh (2008 : 191), Pantun hadir antara manusia Nusantara
sebagai sebuah taman terindah bahasa yang sentiasa dikunjungi mereka. Pantun
sentiasa kekal di dalam ingatan dan muncul dalam ucapan, nyanyian dan majlis keramaian. Muhammad Hj. Salleh turut (2008 : 133)
menegaskan bahawa dalam rentangan pemikiran asas bangsa Melayu/Nusantara,
peribahasa dan pantunlah yang menjadi wadah terpenting. Dengan logika,
kebijaksanaan kolektif puisi baris-barisnya melukiskan jiwa bangsa, memberi
suara kepada persoalan yang dihadapi,
secara bersambungan, untuk beberapa ratus kurun, malah ribuan, dalam hal
praktikal dan perasaan, jasmaniah dan rohaniah, yang akhirnya diterjemahkan ke
dalam pelbagai jalur perasaan lain.
Usaha
menghasilkan karya-karya moden yang bersumberkan
teks sastera tradisi seperti ini telah pun dilakukan dengan jayanya oleh beberapa
orang penulis. Antaranya ialah Muhammad Haji Salleh melalui kumpulan puisi Sajak-sajak Sejarah Melayu, Zaihasra,
kumpulan puisi Balada Tun Fatimah,
Zurinah Hassan, kumpulan puisi Salasilah, Anwar Ridwan menerusi kumpulan cerpen
Naratif Ogonshoto.
Pihak
Dewan Bahasa dan Pustaka cawangan Sarawak dan persatuan-persatuan penulis di
Sarawak juga perlu memainkan peranan penting dalam menggalak, memupuk dan
membimbing para pengarang muda ke arah penghasilan karya-karya sedemikian. Bengkel
penulisan khas yang mewajibkan para peserta menghasilkan karya sama ada dalam
bentuk puisi, cerpen atau novel bersumberkan teks sastera tradisi pilihan
masing-masing wajar dianjurkan. Melalui bengkel ini para penulis muda akan
dapat lebih mengenali dan menghayati
teks sastera tersebut dan yang lebih penting mereka mampu menghasilkan
manuskrip yang bersumberkan tradisi bangsanya sendiri yang kaya dengan warisan,
kesantunan, kebijaksanaan dan keindahan.
Kesimpulan
Seperti
yang dinyatakan pada awal perbincangan, kerja menulis umpama bercucuk tanam. Setelah
menemui tanah yang subur sebagai sumber pengolahan karya, benih pun berpucuk,
membesar, berbunga dan akhirnya berbuah. Buah tersebut sudah tentunya menjanjikan sesuatu yang menarik dan berlainan
kerana terhasil daripada pengubahsuaian
dan penilaian semula daripada yang lama kepada bentuk, elemen dan makna baharu. Menghayati karya-karya
sebegini tentunya akan memberikan
pengalaman berbeza kepada khalayak yang menikmatinya. Zat dan khasiat yang
mengandungi keindahan bahasa dan makna di dalamnya diharapkan bakal memberikan
kesan yang ’lazat’ kepada para pembaca. Perbincangan tentang usaha menggali dan
menilai kembali tradisi ini diharapkan akan membuka minda para penulis muda
Sarawak yang berbakat dan berani menghadapi cabaran ke arah mengukuh dan
memperkasakan daya kepengarangan mereka.
BIBLIOGRAFI
Ali Ahmad & Siti Hajar Che Man, 2005. ”Kehadiran
Unsur-unsur Lama dalam Genre Moden” dlm. Kesusasteraan
Tradisional Asia Tenggara selengaraan Zaiton Ajamain dan Norazian Ahmad.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Muhammad Haji Salleh, 2008. Sastera Sebagai Ruang Bangsa. Kuala Lumpu: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Mustafa Mohd Isa, 1999. Kajian Teks Melayu Klasik Terpilih. Kuala Lumpur: Utusan Publications
& Distributors Sdn Bhd.
Noriah Mohamed. “Karya Agung”. Dewan Sastera November 2011 : 22.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan