Karya sastera merupakan medium ekspresi seni yang sarat
dengan intelektualisme dan didaktisme. Intelektualisme dan didaktisme dianyam
dengan halus dan berseni agar pembaca memperoleh manfaat daripada kisah yang
dihidangkan. Menelusuri Mawar Magenta,
koleksi cerpen Bib Sabariah, memperlihatkan kecenderungan sasterawan wanita ini
untuk mentafsir setiap isu yang melingkari kehidupan wanita daripada
perspektif feminisme. Daripada kaca mata
feminisme, pengarang mendedahkan perjuangan wanita untuk mengekalkan keamanan,
perjuangan untuk menentang ketidakadilan yang berleluasa dalam kalangan kanak-kanak perempuan, remaja, wanita dan
warga emas dan perjuangan untuk mengembalikan nilai-nilai kemanusiaan yang semakin
terhakis dalam diri insani. Personaliti wanita yang cekal, tabah, berani dan
beriman juga diketengahkan sebagai watak utama dalam kumpulan cerpen ini.
Kata-kata hikmat, frasa simbolik dan diksi berlapis dimanfaatkan untuk
menyampaikan amanat secara tersirat. Mawar
Magenta secara simbolik merujuk kepada kaum Hawa yang berani, dinamik,yang
memiliki intelektualiti dalam menangani rintangan yang melingkari kehidupan
mereka di alam fana ini.
Kata
Kunci : Mawar Magenta, intelektualiti, kreativiti, wanita, pejuang wanita
RAJA RAJESWARI SEETHA RAMAN
1.0
Pendahuluan
Sasterawan adalah perakam sejarah dan nukilan kreatif mereka merupakan dokumen
sejarah yang sarat dengan intelektualisme dan didaktisme. Nilai intelektualiti dan
didaktiviti ini dianyam secara halus dan berseni melalui frasa simbolik dan
gaya metaforikal. Dengan meneliti
nukilan kreatif sasterawan, dapat diketahui kisah dan peristiwa yang pernah
berlaku pada dekad atau zaman tersebut. Nilai intelektualiti yang menjadi
elemen utama dalam sesebuah karya kreatif tidak terbatas kepada bangsa, agama
dan gender sebab semua insan yang bergelar sasterawan melunaskan tanggungjawab
ini kepada masyarakat melalui bentuk, corak dan gaya persembahan tersendiri
yang menjadi idiosinkrasi individu tersebut. Dan dalam konteks ini sasterawan
wanita dari Bumi Kenyalang tidak terkecuali kerana sumbangan mereka meluaskan
horizon pemikiran insan dan menyuburkan persuratan kebangsaan dari segi intelek.
2.0
Takrif Keintelektualan
Keintelektualan yang berasal daripada kata dasar “intelek”,
merupakan diksi yang dipinjam daripada bahasa Inggeris “intellect”.
“Intellect” bermakna ‘power of mindtoreason’ yang membabitkan
akal budi dan daya berfikir (Khalid M. Hussain, 1979 : 643). Kalimat “intellect”
ini dipinjam daripada kata dasar bahasa Inggeris “intelligence”. “Intelligence”
ditakrifkan sebagai kebolehan menggunakan perasaan dan pengalaman yang lepas
untuk disesuaikan dengan situasi baharu (S. Othman Kelantan, 1997 : 7).
Manakala intelektual atau “intellectual” bermakna “having
the power of understanding, a power of superior intellect or enlightenment”
atau seseorang yang mempunyai atau menunjukkan daya berfikir atau akal budi.
Oleh sebab itu akal atau minda dihubungkan dengan keintelektualan seseorang.
Individu yang intelektual akan sentiasa berfikir tentang masalah yang wujud
dalam masyarakat (S. Othman Kelantan, 1997 : 8).
Takrif intelektual
menurut Syed Hussein al-Attas ialah “ an
intellectual is a person who is engaged in thinking about ideas and non
material problems using the faculty of reason and intellectuals produce ideas
and spread them to other members of society” (1977 : 8-9).
Daripada pandangan beberapa orang sarjana,
keintelektualan boleh dirumuskan sebagai kebolehan seseorang dalam menggunakan minda,
perasaan dan pengalaman untuk menyampaikan sesuatu yang lama dalam bentuk dan situasi baharu. Dengan perkataan lain, intelektualiti
membabitkan inovasi dan kreativiti individu untuk menyampaikan semula sesuatu
yang lama dalam situasi yang menarik.
3.0
Keintelektualan dalam Kumpulan CerpenMawar
Magenta
Menelusuri kumpulan cerpen Mawar Magenta karya Beb Sabariah atau lebih dikenali sebagai Cikgu
Bibi, terbukti bahawa sasterawan wanita dari Bumi Kenyalang ini memiliki
intelektualiti dan kreativiti dalam menghantar muatan subjek kepada khalayak
atau pembaca. Kisah silam yang berlaku dalam masyarakat diolah dan
dipersembahkan semula kepada pembaca dalam situasi yang segar.
Keintelektualan Beb Sabariah tercermin melalui kebolehan
beliau memanfaatkan kisah benar yang berlaku di Afghanistan, Iraq, Amerika,
Malaysia, Mekah,Vietnam, peristiwa yang
dilaporkan dalam media cetak arus perdana dan kisah daripada legenda dalam
bentuk yang kreatif, inovatif dan efektif. Malah pemilihan nama watak utama dalam cerpen
beliau juga meninggalkan kesan yang mendalam dalam sukma pembaca.
Daripada dua puluh cerpen yang terhimpun dalam Kumpulan
Cerpen Mawar Magenta, enam belas
cerpen adalah mengenai kaum Hawa atau wanita. Sebagai mantan pendidik dan
wanita, beliau berpendapat bahawa adalah menjadi tanggungjawab beliau untuk mendedahkan
perjuangan kaum wanita dan memperjuangkan nasib wanita yang teraniaya melalui
nukilan kreatif. Wanita yang menjadi watak utama dalam cerpen beliau boleh
dikategorikan kepada beberapa kategori utama seperti berikut.
3.1
Wanita Sebagai Pejuang Keamanan
Sejarah membuktikan bahawa wanita pernah berjuang untuk
mempertahankan ibu pertiwi mereka daripada dijajah oleh Imperialis Barat,
memperjuangkan nasib wanita yang teraniaya, memperjuangkan hak asasi wanita dan
memperjuangkan keamanan dan keadilan wanita. Nama-nama seperti Ellen Johnson
Sirleaf, Leymah Gbowee, Tawakkul Karman, Mother Teresa, Betty Williams, Rani
Lakshmibai dan Augustina de Aragon merupakan pejuang wanita yang berjuang untuk
keadilan dan keamanan negara. Perjuangan
yang dirintis oleh mereka diteruskan oleh Nancy Maimunah dalam cerpen “Surat
untuk Nancy Maimunah”.
Dalam cerpen “Surat untuk Nancy Maimunah”, Nancy Maimunah
digambarkan sebagai wanita yang memperjuangkan anti keganasan. Meskipun Nancy
merupakan warganegara Amerika, namun beliau tidak bersetuju dengan serangan
Amerika terhadap Afghanistan kerana rakyat yang tidak berdosa menjadi mangsa. Justeru,
Nancy menyertai aktivis anti perang bernama Green
Party dan memperjuangkan keadilan bagi rakyat Afghanistan. Buktinya tertera
di bawah ini :
“Tidak semena-mena mataku terpaku kepada gambar
tentang aktivis antiperang yang bernama
Green Party di skrin TV malam itu. Para aktivis mengadakan
demonstrasi di Atlanta lagi. Sepanduk
berbunyi, ‘Hentikan Peperangan’, ‘Hentikan
Gerakan Ketenteraan dan ‘Tuhan Merestui Keamanan’ terpampang
jelas dalam gambar”(Mawar Magenta,
2010 : 12).
“Seorang daripada aktivis melaung, “Darah mereka yang
tidak berdosa dalam tangan kerajaan Amerika jika ia melancarkan serangan ke
atas Afghanistan! Berjuta-juta rakyat
Amerika menuntut keadilan sebab tidak
menyenangi pembunuhan
membuta tuli!” (Mawar Magenta, 2010 : 12).
“Aku masih asyik
melihat bantahan sebahagian rakyat Amerika
sendiri terhadap
tindakan negaranya. Tiba-tiba mataku terpaku
pada satu wajah. Sekali imbas kulihat wajah yang sedang melaungkan
slogan antikeganasan itu mirip Nancy. Lalu kuamat-amati sekali lagi. Sesungguh
hati” (Mawar Magenta, 2010 : 12-13).
“Iya, memang sah itu Nancy! Memang Nancy Maimunah! Aku
memang tidak salah orang. Aku cam wajah itu! Wajah yang sudah sepuluh tahun
tinggal di sebelah rumahku dulu” (Mawar
Magenta,2010 : 13).
“Nancy, kau juga rupanya turut memberontak terhadap
tindakan ganas Paman Sam yang berselindung di sebalik membanteras keganasan.
Aku terjerit sendirian”(Mawar Magenta,
2010 : 13).
“Nancy Maimunah. Dalam kelompok kambing hitam pasti ada
yang putih,” ujarku kepada diri yang baru disergah kesedaran”(Mawar Magenta, 2010 : 13).
Daripada contoh di atas, terbukti bahawa warga Amerika
sendiri tidak bersetuju dengan peperangan yang dilancarkan oleh Amerika
terhadap Afghanistan. Pejuang anti keganasan dan aktivis hak asasi manusia
telah mengasaskan Green Party yang
mendambakan keharmonian dan kesejahteraan rakyat di dunia. Dalam cerpen
tersebut, Nancy mewakili jutaan insan Amerika yang menentang keganasan Amerika Syarikat
di Afghanistan.
Pemilihan nama Nancy Maimunah oleh pengarang ada
signifikannya dalam sejarah perjuangan wanita. Isteri Hugo Chaves, mendiang
Presiden Venezuela dari Parti Sosialis yang membela nasib golongan marhaen dan
menentang keganasan Presiden George W. Bush dan memutuskan hubungan diplomatik
dengan Amerika Syarikat pada tahun 2008 juga bernama Nancy. Nama penuh beliau
ialah Nancy Colmenares.
Manakala Setiausaha Wanita Barisan Nasional Sarawak yang
memperjuangkan keadilan dan keamanan juga bernama Nancy Shukri. Perkataan
“Maimunah” dalam agama Islam membawa maksud “untung” atau “diberkati Allah”.
Justeru, nama “Nancy Maimunah” boleh ditafsirkan sebagai perjuangan oleh
pejuang wanita yang mendapat keberkatan daripada Yang Maha Esa. Dalam konteks ini, pemilihan nama watak utama,
Nancy Maimunah, oleh pengarang mencerminkan keintelektualan beliau dalam menggandingkan
realiti dengan kreativiti.
3.2
Wanita Sebagai Pejuang Ketidakadilan
Wanita perlu berjuang untuk membanteras ketidakadilan dan
keganasan terutama sekali sumbang mahram yang semakin berleluasa dalam kalangan
kanak-kanak perempuan, remaja dan wanita di negara ini. Ketidakadilan terhadap
wanita didedahkan oleh pengarang melalui watak Nina Chong dalam cerpen “Forum Wanita”. Dalam cerpen
ini, Nina Chong dengan berani mendedahkan bahawa dia pernah diperkosa oleh
abang kandungnya ketika dia berusia tujuh tahun. Berikut pengakuan Nina Chong kepada peserta
Seminar Hak dan Peranan Wanita:
“Semasa berusia tujuh tahun saya sudah ditiduri lelaki.
Abang kandung saya sendiri. Saya
terseksa menanggung sakit bukan kepalang, tetapi saya tidak tahu apa harus
dilakukan. Saya hanya menanggung derita tidak terperi. Sekarang barulah saya tahu.
Itu pun selepas media mendedahkannya secara meluas. Walaupun dalam usia 40-an begini,
pengalaman lalu masih menghantui
perasaan. Fobia. Perasaan takut dan benci terhadap lelaki kadang-kadang begitu
membuak,” suara Nina Chong tertekan-tekan kerana sebak” (Mawar Magenta, 2010: 59).
Selepas pengakuan daripada Nina Chong, Puan Rajemah atau
Azimah memulakan “Seminar Hak dan Peranan Wanita” dengan mengemukakan
pertanyaan retoris kepada khalayak sebab musabab kaum keluarga sendiri menganiaya
wanita seperti yang boleh ditemukan dalam
contoh berikut:
“Saya sengaja memulakan majlis forum kita petang ini
dengan memaparkan kisah benar mengenai salah satu daripada gejala kebejatan
sosial iaitu keganasan terhadap wanita. Ia kian menular dalam masyarakat kita.
Ia bukan sahaja menjadi isu semasa, malah berkala-kala. Abang, abang ipar, ayah
tiri, ayah kandung bahkan yang berstatus datuk adalah antara pelakunya selain
orang lain yang juga sering kita dengar merupakan orang yang dikenali mangsa.
Kenapa perkara ini berlaku?” (Mawar
Magenta, 2010:60).
“Sumbang mahram serta keganasan rumah tangga harus
dipandang serius kerana ia membabitkan wanita, remaja dan kanak-kanak perempuan.
Adalah wajar kita menjaga kebajikan wanita dari segenap lapisan usia kerana
merekalah bakal melahirkan generasi yang bakal memimpin negara” (Mawar Magenta, 2010: 61).
“Saya berharap kita sama-sama dapat mengubah pemikiran
setiap wanita untuk lebih berani mendedahkan permasalahan masing-masing serta
memerdekakan diri daripada kemelut kehidupan. Hubungilah Biro Khidmat Nasihat
Negara untuk mendapat khidmat nasihat serta perlindungan. Ia sentiasa membuka
pintu untuk menjaga kebajikan wanita. Penerangan Dr. Rubiah yang tepu informasi
itu benar-benar membuka mata dan minda khalayak yang dari awal lagi terpaku di
tempat duduk masing-masing”(Mawar Magenta,
2010:67).
Selepas penerangan oleh Dr. Rubiah, Puan Rajemah atau
Azimah dengan berani menyatakan bahawa beliau ingin dikenali sebagai Puan Azimah sahaja dan bukan sebagai Puan
Rajemah kerana nama tersebut tidak membawa konotasi yang positif kepada
dirinya. Perubahan sikap Puan Azimah serta
peserta “Seminar Hak dan Peranan Wanita” terbukti daripada kalimat “saya ingin
memerdekakan diri saya dari sentiasa direjam” dan “masing-masing telah bertukar
menjadi wanita baharu belaka”. Berikut buktinya:
“Sebelum bersurai saya juga ingin mengambil kesempatan
untuk menyatakan sesuatu yang terbuku di hati saya selama ini”. Hadirin terjelengar”(Mawar Magenta, 2010: 70).
“Saya ingin puan-puan mengenali saya sebagai Puan Azimah
sahaja,bukan Puan Rajemah seperti yang disebut juruacara pada awal majlis tadi.
Tidak menyalahkan sesiapa kerana ia tertera atau tercatat di dalam kad
pengenalan namun apa yang tersirat, saya ingin memerdekakan diri saya dari
sentiasa “direjam” (Mawar Magenta,
2010:70).
“Atas input yang diperoleh dan dicernakan sepanjang
berada dua jam dalam majlis ilmu begini semua yang melangkah keluar merasakan
seolah-olah diri masing-masing telah bertukar menjadi wanita-wanita baharu
belaka”(Mawar Magenta, 2010:70).
Daripada contoh di atas, jelas bahawa pengarang
berjaya membuka minda wanita agar mereka
berani menentang ketidakadilan dan berani memperjuangkan hak mereka mengikut
lunas undang-undang. Keintelektualan pengarang terbukti apabila beliau
menggunakan penceramah wanita, Dr. Rubiah untuk mengubah sikap dan
pemikiran kaum wanita yang terkongkong
sebelum ini. Pemilihan nama Dr. Rubiah bukan secara kebetulan tetapi ada maksud
tersirat di sebalik penggunaan nama tersebut. Dr. Rubiah merupakan aktivis dan
pakar motivasi yang sentiasa menyampaikan ceramah di serata tempat untuk menyedarkan
kaum wanita akan hak dan tanggungjawab mereka sebagai wanita mengikut
lunas-lunas Islam. Melalui watak Dr. Rubiah pengarang berjaya menyampaikan
amanat secara tersirat dan intelektual bahawa hanya kaum wanita yang boleh
menjaga kebajikan dan kesejahteraan mereka dan bukannya orang lain. Mesej ini dianyam
secara halus dan berseni melalui ceramah Dr. Rubiah dalam cerpen “Forum Wanita”.
3.3
Wanita Sebagai Pejuang Kemanusiaan
Perjuangan kaum Hawa tidak terbatas kepada perjuangan
untuk menegakkan keamanan dan keadilan sahaja, bahkan mereka turut memperjuangkan
nasib kanak-kanak perempuan yang menjadi mangsa penderaan lelaki. Amanat ini
disalurkan melalui watak orang gaji bernama Normila yang cuba melindungi ‘Ain
daripada terus dipukul dengan ganas oleh ayah kandungnya dalam cerpen “ Ayah
Kembalikan Tangan Ain”.
Dalam cerpen ini, Nurul ‘Ain, kanak-kanak berusia tiga
tahun dipukul oleh ayah kandungnya semata-mata kerana dia telah menggores
lantai simen dan kereta Proton Waja ayahnya dengan menggunakan paku yang
disangkanya sejenis pensel. Perhatikan penderaan ayah kandung Nurul ‘Ain yang
menyebabkan kanak-kanak perempuan itu menanggung kesakitan yang keterlaluan
sebelum tangannya diamputasi oleh doktor.
“Ayah, jangan pukul ‘Ain, ‘Ain janji ‘Ain tak buat lagi.
Nurul ‘Ain tercungap-cungap, meraung dan terus menangis. Bajunya lecun oleh
peluh berbaur air mata yang tidak tertahan. Badan kerdil itu terketar-ketar
ketakutan di samping menahan sakit” (Mawar
Magenta, 2010 : 129).
“Oh, ni ada pensel tajam,” jari kecil gebu itu mengutip sebatang
paku yang dijumpainya di sisi pasu bunga. Dia terus melakar lukisan ke atas lantai
simen dengan “pensel” baharunya. Bingkas dia berlari ke sisi kereta Waja Ayah
lalu mula membuat goresan”(Mawar Magenta,
2010 : 133).
“Luka-lukanya terkena arteri. Kecederaan terkena pada
pembuluh halus,” jelas doktor di wad pediatrik hospital besar seminggu selepas
mendapat rawatan di klinik swasta. “Dalam perubatan, ia dinamakan gangren iaitu
penyakit kemusnahan tisu dan sel. Sel yang hidup mati secara tiba-tiba.
Kecederaan menyebabkan bekalan oksigen ke saraf organ tangannya tidak
mencukupi, sebab itu pemulihan terbantut sama sekali. Aliran darah sudah tidak
sampai ke hujung jari,” tambah doktor apabila Ibu meminta penjelasan panjang
lebar”(Mawar Magenta, 2010 : 137).
“Tangisan ‘Ain sesekali memecah keheningan di dalam wad.
Ubat penahan sakit, penisilin dan antibiotik hanyalah berupa penenang sementara.
Betapa berat mata memandang berat lagi bahu memikul”(Mawar Magenta, 2010 : 138).
“Pagi itu doktor mencadangkan agar tangan ‘Ain
diamputasikan agar mengelak kuman merebak ke bahagian lain. “ Tiada pilihan lain”,
katanya, “bahagian yang sudah hilang deria rasa dan mati itu perlu dibuang
segera, kedua-duanya, demi nyawanya”(MawarMagenta,
2010 : 138).
“Malam itu ‘Ain semakin sedar dan segar. “Ain cuba
mengangka ttangan yang berbalut dari kelubung selimut. Tangan yang diangkat terasa
amat ringan”(Mawar Magenta, 2010 :
140).
“Mana tangan ‘Ain, Bu?
Mana tangan ’Ain, Ayah?”(Mawar Magenta, 2010 : 140).
“Ayah, tolong jangan ambil tangan ‘Ain. ‘Ain janji ‘Ain
tak buat lagi. Bagi balik tangan ‘Ain Ayah,” rayu ‘Ain berkali-kali”(Mawar Magenta, 2010 : 140).
Apabila ‘Ain dipukul oleh ayahnya, Nurmila yang pernah
mengasuh ‘Ain menyalahkan dirinya atas kesalahan yang dilakukan oleh ‘Ain dan
cuba menyelamatkan ‘Ain daripada terus dipukul oleh ayahnya. Buktinya tertera dalam
contoh di bawah ini:
“Pak jangan pukul ‘Ain lagi. Itu salah saya. Ampun
Pak,”rayu Mila sambil meratap setiap
kali melihat daun buluh jepun
hinggap ke tangan anak kecil, anak asuhannya itu. Ratap dan rayu bersilih ganti. Mila terus terkebil-kebil
melihat kegawatan di depan mata. Ayah ‘Ain seakan sudah terasuk. Meluru ke
depan,‘Ain ditarik Mila ke belakang. Dengan tangan mendepang dia cuba melindungi
‘Ain. Beberapa pukulan hinggap pula ke lengannya. Dia membiarkan tangannya
menjadi galang ganti sasaran ayunan ranting. “Biarlah aku dipukul, aku
rela,”gesit Mila digamit perasaan bersalah yang amat sangat” (MawarMagenta, 2010:129-130).
Emosi Ayah ‘Ain semakin tidak terkawal. Matanya
semakin berbinar dalam kemarahan. Tangan
Mila ditepis kasar. Mila jatuh
tersungkur. Tangan si kecil dicengkam lagi. Ayunan dahan itu hinggap untuk
kesekian kali ke tapak tangan. Lepas sebelah,sebelah lagi. Masa Mila terjelopok
‘Ain terus merangkul dan memaut tengkok Mila lalu membenamkan muka ke bahunya. Mila
mendukung ‘Ain yang masih tersedu-sedan. Dia mesti melindungi ‘Ain. Dia mahu
membawa ‘Ain masuk ke bilik. Beberapa kali dahan liat itu hinggap di belakang ,
punggung, serta betis Mila. Mila tidak peduli. Dia terus melarikan ‘Ainseakan,
‘Ain anak kandungnya sendiri” (Mawar
Magenta, 2010 : 130).
Daripada contoh tersebut, terbukti bahawa hanya wanita yang
boleh melindungi atau menyelamatkan nyawa kaum sejenisnya jika mereka
dikasari oleh kaum lelaki. Dalam konteks ini, ‘Ain pernah diasuh oleh Nurmila,
orang gaji ‘Ain justeru naluri keibuan yang ada pada Nurmila yang menyebabkan
dia sanggup menerima pukulan daripada ayah ‘Ain asalkan ‘Ain terselamat. Perhatikan
kasih sayang Nurmila terhadap ‘Ain di
bawah ini yang menyebabkan dia sanggup menanggung derita dan seksa asalkan ‘Ain
terselamat:
“Mila terasa belakang, punggung serta betisnya perit kena
belasah. Namun Mila tidak peduli. Dia lebih mengutamakan ‘Ain. Sakitnya cuma
sedikit, sakit ‘Ain pasti seribu kali ganda, fikirnya. Mila mendakap ‘Ain. Mila
mengesat air mata ‘Ain. Mila mencium pipi dan kepala ‘ Ain” (Mawar Magenta, 2010: 131).
Kerelaan orang gaji bernama Nurmila yang sanggup menerima
pukulan asalkan ‘Ain terselamat membuktikan bahawa wanita sahaja yang akan
tampil ke depan untuk melindungi kaum sejenisnya jika berlaku penganiayaan
terhadap mereka. Dalam konteks ini, nilai kemanusiaan dan kasih sayang yang tulen tidak mengenal pangkat, darjat atau martabat. Itulah mesej
yang tersirat di sebalik cerpen “Ayah Kembalikan Tangan ‘Ain”.
3.4
Wanita Sebagai Tempat Perlindungan
Kaum wanita bukan sahaja melindungi kanak-kanak
perempuan, remaja dan wanita lain tetapi juga memberi perlindungan kepada bayi
yang tiada tempat perlindungan akibat kemiskinan. Mesej ini terungkap dalam
cerpen “Menyusur Galur”. Dalam cerpen ini, Kamelia telah diserahkan oleh ibu
kandungnya kepada Siti kerana ayah kandung Kamelia, Mat Jelawat seorang pemeras,
pencuri dan pemabuk yang sering keluar
masuk penjara. Malah penjara merupakan tempat kediamannya yang kedua. Dan ibu
Kamelia terpaksa meneruskan kehidupannya dengan mengandang dan menjual anak
kandungnya kepada keluarga yang tiada anak. Berikut keterangan tentang keluarga
Kamelia sebagaimana yang didedahkan oleh polis kepada Kamelia:
“Polis sudah tahu manusia gelandangan itu yang sering
keluar masuk penjara, penghuni kaki
lima, pemabuk, pencuri, pemeras.Isterinya dua kali lima. Beranak jual, beranak
jual. Entah beraparamai sudah anaknya
dijual. Dia jual pun tidak kira kepada siapa,Cina, India, Dayak? Asalkan dapat
duit. Ala, sendat fail polis dengan kes si Mat Jelawat itu” (Mawar Magenta, 2010 : 51).
Polis pernah mengucapkan terima kasih kepada ibu angkat
Kamelia, Siti Khadijah atas keprihatinannya mengambil Kamelia sebagai anak
angkatnya. Jika dia tidak memberi perlindungan kepada bayi tersebut, maka nasib
bayi seperti Kamelia akan menjadi malang sebagaimana yang digambarkan di bawah ini:
“Syukur puan dapat membela seorang daripada mereka
jika tidak semakin ramailah
manusia terjebak. Puan elok jangan
dedahkan identiti ibu bapanya. Eloknya Kamelia jangan tahu”. Jeda pegawai polis itu penuh empati” (Mawar Magenta, 2010 : 51).
Kamelia ditinggalkan oleh ayah kandungnya Mat Jelawat di
depan rumah Siti Khadijah ketika usianya
dua tahun dalam keadaan yang tidak terurus. Ibu angkatnya Siti yang memberi
kehidupan baharu kepada Kamelia. Perhatikan keadaan Kamelia ketika ditinggalkan
oleh ayah kandungnya di bawah ini :
“Tengah hari itu, sekembalinya dari pejabat, Siti
melihat seorang budak menangis di luar
pintu rumahnya. Kira-kira dua tahun
usianya. Comot. Macam anak orang hutan. Badan
berbau. Rambut kusut masai penuh kutu. Badan penuh kudis. Hingus meleleh. Daki kering. Kuku tangan kaki
panjang hitam
berkarat. Dari situlah Siti bela dia sehingga dia menjadi
seorang manusia”(Mawar Magenta, 2010
: 53).
“Selang seminggu ada seseorang datang ke rumah Siti.
Dia meminta wang. Dia minta harga
‘barang’ yang ditinggalkannya di depan
pintu Siti. Aduh. Rupa-rupanya anak si Mat Kaki Limaitu. Masya-Allah !”(Mawar Magenta, 2010 : 53).
“Dia minta wang belanja untuk membeli arak kegemarannya.
Bauarak Cap Langkau menusuk hidung Siti. Metah meloyakan. Buat beberapa waktu
Siti menjadi penaja dua butir nyawa yang jelik. Tidak, tidak termasuk anak itu.
Dia tidak bersalah. Si bapa yang salah. Pandai membuat anak tetapi tidak pandai
menjaga anak. Ironi masyarakat sampah. Siti sedar anak itu sudah dua kali
bertukar tangan. Kerana tidak tahan, orang pertama menerimanya,memulangkan
budak itu kembali setelah menderanya kerana sakit hati diperas ugut si bapa.
Tidak habis-habis meminta wang. Lagi-lagi si benalu itu. Parasit”(Mawar Magenta, 2010 : 54).
Kamelia bukan sahaja diberi perlindungan oleh ibu
angkatnya, Siti Khadijah malah dia dijadikan seorang insan yang beriman yang
mampu berdikari dan memiliki hala tuju dalam hidupnya. Adakah Kamelia akan
memperjuangkan nasib wanita yang teraniaya sepertinya di masa hadapan? Pertanyaan retoris oleh pengarang boleh
ditemukan di bawah ini :
“Inilah Kamelia, anak gelandangan dari sampah yang tidak
pernah mendengar azan sejak lahir kini menjadi anak kesayangan Siti Khadijah.
Mampukah dia mewarisi perjuangan Siti, mengangkat martabat wanita, menebus
dunia dari kezaliman hidup?”(Mawar
Magenta, 2010 : 55).
Cerpen “Menyusur Galur” mendedahkan nasib anak yang
ditinggalkan oleh ayah yang tidak bertanggungjawab. Jika wanita tidak memberi
perlindungan dan kehidupan baharu kepada anak-anak ini, nasib mereka akan menjadi lebih malang.
Persoalan ini dikemukakan oleh pengarang secara retoris. Mesej tersirat di
sebalik kisah ini ialah peranan dan tanggungjawab wanita dalam menjaga
kebajikan dan kesejahteraan anak-anak yang ditinggalkan oleh keluarga. Mereka
akan mengambil kanak-kanak ini sebagai anak angkat mereka atau menyerahkan mereka
kepada Rumah Kebajikan agar masa depan mereka terjamin. Dalam konteks ini, Siti
Khadijah menggalas tanggungjawab tersebut dengan ikhlas.
3.5
Wanita Sebagai Insan Yang Tabah
Ketabahan dan kesabaran sinonim dengan wanita. Wanita
bukan sahaja digambarkan sebagai insan yang tabah menghadapi cabaran hidup,
tetapi mereka juga tabah mengharungi segala ujian hidup dengan keyakinan yang
tinggi. Kesabaran wanita disampaikan secara kreatif dalam cerpen “Di Multazam
Rindu Terlerai” yang mengambil latar tempat Multazam di Baitullah.
Dalam cerpen ini, seorang ibu bernama Chamita Fatimah
dari Hatyaai telah putus hubungan dengan anak lelakinya Awae Ismail seorang
jurutera lombong minyak di Borneo selama dua puluh tahun. Tetapi Chamita
digambarkan sebagai wanita yang tidak hilang keyakinan diri. Dia tabah berdoa
kepada Yang Maha Esa agar dipertemukan
semula dengan anaknya yang hilang.
Berikut kenyataan Chamita kepada
Dayang Aminah :
“Chamitafitisnasuheh Fatimah dari daerah Hatyaai, Negara
Thai. Anak lelakinya Awae Ismail
seorang jurutera lombong minyak di
sebuah negara minyak yang kaya raya di Borneo. Berita serta titipan dari negara emas hitam itu terhenti
tiba-tiba selang tiga tahun Awae
bertandang ke negara di seberang Laut China Selatan itu. Tahun-tahun berikutnya
tiada berita langsung dari daerah seberang. Penantiannya nihil. Chamita tinggal
sebatang kara setelah kematian suami. Atmanya sebu. Selama dua puluh tahun dia
mengembara dalam penantian kosong. Dia sudah tiada siapa-siapa lagi di dunia
ini kecuali Awae yang sudah melupakannya”(Mawar
Magenta, 2010 :92).
Chamita yang usianya dalam lingkungan tujuh puluhan
berdoa dengan tabah saban hari di Multazam agar dipertemukan semula dengan
anaknya yang hilang. Selama dua puluh tahun tiada berita daripada anaknya Awee.
Perhatikan doa Chamita di Multazam di bawah ini:
“Kukira usia wanita itu sekitar tujuh puluhan. Setiap
hari dia tercatuk di kawasan yang sama, datang awal, pulang jauh lebih lewat
daripada jemaah lain. Susuk badannya kecil, wajahnya jernih. Air mukanya tenang
dan sikapnya terlalu berdikari. Matanya di pejam rapat semasa bertasbih. Entah
apa pintanya di mandala Multazam itu hanya Allah dan dia sahaja yang tahu” (Mawar Magenta, 2010 : 90).
Ketabahan Chamita terjawab apabila doanya dimakbulkan
oleh Yang Maha Esa. Chamita dipertemukan
semula dengan anaknya Haji Ismail di Multazam. Pertemuan mereka penuh syahdu
dan bermakna sebagaimana yang tertera di bawah ini :
“Wajah Chamita yang tunduk dan khusyuk berdoa diamat-
amati Haji Ismail. Hatinya tiba-tiba sebu. Bibirnya gementar. Dadanya bergetar.
Haji Ismail lantas menerpa dan memeluk wanita itu, seolah-olah dunia hanya
milik mereka berdua. Tangan yang selembut nirmala itu dirangkulnya ke pipi. Ibu
yang disangkanya sudah meninggal akibat banjir lumpur di Songkhla di prahara
lampau rupa-rupanya masih hidup, masih menunggu kemunculannya” (Mawar Magenta, 2010: 93)
Ketabahan Chamita
selama dua puluh tahun akhirnya membuahkan hasil. Ibu dan anak dipertemukan di suatu daerah
yang dianggap bermustajab oleh umat Islam iaitu daerah Multazam. Amanat di
sebalik pertemuan mereka di Multazam ialah ketabahan amat dituntut dalam
mengharungi ujian daripada Yang Maha Esa. Insan sewajarnya tabah dan tidak
mudah kecewa atau berputus asa apabila hasrat mereka tidak dimakbulkan dengan
segera oleh Pencipta Alam Semesta.
Sikap ketabahan seorang wanita bernama Nusaibah tercermin
dalam cerpen berjudul “Nusaibah”. Meskipun dua kali perkahwinan Nusaibah berakhir dengan kegagalan, namun Nusaibah
tetap tabah dan tidak mudah berputus asa. Suami pertama Nusaibah seorang
penagih dadah. Dia meninggal dunia dalam nahas jalan raya kerana terlanggar
kereta suami kedua Nusaibah yang terletak di bahu jalan. Perkahwinan kedua
Nusaibah juga gagal apabila Nusaibah mendapat tahu bahawa suaminya Ustaz
Entiggik bukan seorang duda sebaliknya dia sudah berkahwin dengan wanita bernama
Helena.
Dalam cerpen ini, Nusaibah sering dianggap sebagai anak
yang bertuah oleh ayahnya. Frasa “anak bertuah” sebenarnya membawa maksud
tersirat. Nusaibah amat bertuah kerana tidak perlu mengharungi kehidupan dengan
seorang penagih dadah dan seorang penipu. Tuahnya yang menyelamatkannya
daripada kedua-dua orang suami yang tidak bertanggungjawab. Perhatikan
penggunaan frasa “anak bertuah” oleh pengarang
dalam contoh di bawah ini:
“Di gegendang terdengar-dengar suara Ayah berkata untuk
kali ketiga : “Anak bertuah!” ( Mawar
Magenta, 2010: 46)
3.6
Wanita Sebagai Insan Yang Berani
Sikap keberanian wanita didedahkan oleh pengarang dalam
cerpen “Mahkota di Payang Puri”. Dalam cerpen ini Leha dengan berani telah
bermalam di bilik yang sama dengan
Leftenan Wan di Payang Puri. Meskipun
Leha telah berkongsi bilik yang sama dengan Leftenan Wan, namun dia berjaya
mempertahankan kesuciannya. Keimanan yang tinggi dalam dirinya menyebabkan dia
berani berkongsi bilik dengan seorang
jejaka seperti yang digambarkan dalam contoh di bawah ini yang dipetik
daripada cerpen “Mahkota di Payang Puri”:
“ Payang Puri
satu-satunya hotel yang menjadi mercu tanda
bandar itu yang menyimpan seribu kenangan antara dia
dengan Leha. Leha juga pernah bermalam di Payang Puri bersama-samanya. Sampai sekarang
Wan masih mengagumi iman serta kesungguhan Leha mempertahankan mahkotanya.
Jinak-jinak lalat, lantaran itu Wan semakin tertambat untuk memiliki Leha
menjadi isteri yang sah dan membawanya balik ke Malaya. Sayangnya orang tua
Leha tidak merestui perhubungan itu”
(Mawar Magenta,
2010 : 73)
“Ya Allah, Kau Maha Melihat, Maha Mengetahui dan Maha
Mendengar. Aku bersyukur ya Allah atas keimanan yang Kau berikan, dan jika dia
Kau jadikan pasanganku satu hari nanti, berilah dia peluang menghormatiku
sebagai seorang wanita beriman yang tahu menjaga kewanitaannya” (Mawar Magenta, 2010: 79)
Daripada contoh di atas ternyata bahawa keimanan yang
tinggi dalam diri Leha yang menyebabkan dia berani bermalam di Payang Puri
bersama-sama Leftenan Wan meskipun ramai yang melihat mereka dengan curiga
sebaik sahaja mereka keluar dari bilik hotel. Perhatikan kecurigaan yang
tergambar pada wajah rakan-rakan Wan di bawah ini:
“Mejar Rahmat mengulum senyum apabila Leftenan Wan dan
Leha melangkah
keluar dari Payang Puri.Prebet lain melemparkan pandangan yang aneh. Leha
mengandai korupsi fikiran dan kebobrokan telah menguasai minda mereka. Ia amat
menyakitkan hati. Leha teringin menjerit kepada semua,”Hoi, tak ada apa yang
berlakulah!” Namun apalah guna” (Mawar
Magenta, 2010 : 79)
Intelektualiti yang tersirat di sebalik kisah tersebut
ialah kaum wanita perlu berani dan tidak
perlu berasa takut, bersalah atau malu dengan
tanggapan masyarakat jika mereka tidak melakukan sebarang dosa atau
kesalahan. Malah dalam cerpen “Mimpi
Hadarah” juga tersirat amanat ini apabila Waheeda memberitahu kepada ibunya
bahawa dia tidak perlu takut kepada sesiapa jika dia tidak bersalah. Berikut
kata-kata Waheeda yang lebih dikenali sebagai Eda kepada ibunya Raidah:
“ Jika Eda lurus, Eda tak perlu risau. Jika Eda lurus,
luruslah! (Mawar Magenta, 2010: 204).
Dalam cerpen “Mimpi Hadarah” Waheeda dengan berani
telah pergi ke bilik Chalet untuk bertemu dengan pelanggannya
Dawood, seorang ahli perniagaan dari Dubai atas urusan perniagaan. Apabila
suaminya mencurigainya maka Waheeda bermonolog
dalam hatinya. Buktinya tertera di bawah ini:
“ Waheeda terkedu. “Eda tak pernah bersikap
berlebih-lebihan dengan mana-mana lelaki,” akui hatinya. Tulus. Sedih Waheeda
menerima kritikan mengenai sikapnya” (Mawar
Magenta, 2010: 203).
Cerpen “ Menunggu
Mawar Magenta” yang sebahagian daripada judulnya dipilih sebagai judul
kumpulan cerpen ini juga mendedahkan keberanian seorang wanita bernama Mawar
Magenta yang berani menaiki pesawat tanpa membawa sebarang dokumen pengenalan
diri. Akibatnya, beliau ditahan oleh pegawai imigresen di Lapangan Terbang
Antarabangsa Kuching dan dibenarkan keluar dengan syarat keluarganya mengirim
salinan kad pengenalan Mawar Magenta
melalui pos ekspres kepada pegawai imigresen. Bukti akan keberanian
Mawar Magenta tertera di bawah ini:
“Mawar Magenta ditahan
imigresen kerana tidak membawa kad pengenalan atau sebarang dokumen identiti
diri”(Mawar Magenta, 2010 : 123).
Daripada contoh petikan yang dipetik daripada Kumpulan
Cerpen Mawar Magenta,terbukti bahawa
Beb Sabariah memiliki intelektualiti dan kreativiti dalam mengolah semula kisah benar dan menyampaikannya semula kepada
khalayak secara kreatif dan inovatif
dalam bentuk forum, surat, mimpi,pesanan dan alam siber.
4.0
Kesimpulan
Menelusuri Kumpulan Cerpen Mawar
Magenta, karya Beb Sabariah, dikenal pasti sasterawan wanita dari Bumi
Kenyalang ini memanfaatkan cerpen sebagai wahana atau saluran untuk mendedahkan
kelebihan dan keistimewaan yang dimiliki oleh kaum Hawa. Sebagai sasterawan
wanita dan mantan pendidik,adalah wajar bagi beliau untuk menilai sesuatu
peristiwa daripada kaca mata feminisme. Banyak perkara yang terlepas pandang
daripada perhatian atau pengamatan lelaki
diketengahkan oleh beliau dalam cerpen-cerpennya. Antaranya ialah
perjuangan wanita sebagai pejuang keamanan, pejuang ketidakadilan, pejuang kemanusiaan,
dan personaliti wanita sebagai insan yang tabah, berani, berfikiran positif dan beriman. Amanat ini tersirat melalui
pemilihan nama watak yang memiliki makna
yang berlapis-lapis. Misteri atau rahsia di sebalik pemilihan nama watak
wajar diselongkar untuk menyingkap mesej yang tersirat.
Malah pemilihan nama “Mawar Magenta”sebagai judul buku
juga memiliki konotasi tersendiri. Mawar diasosiasikan dengan anak
dara atau gadis sunti dan warna magenta melambangkan keberanian, dinamik dan
intelek. Justeru, Mawar Magenta boleh
dianalogikan sebagai gadis yang berani, dinamik dan memiliki daya
intelektualiti yang tinggi. Kumpulan Cerpen Mawar
Magenta pula membawa makna kisah atau cerita yang mendedahkan perjuangan dan
personaliti gadis kontemporari yang
berani, tabah, berfikiran positif dan beriman.
Salah satu kelebihan yang ditemukan dalam kumpulan cerpen
ini ialah penggunaan frasa simbolik yang
sarat dengan nilai falsafah
yang tinggi seperti penggunaan frasa “anak bertuah” yang melambangkan
anak yang memang bertuah kerana penderitaannya
disingkatkan atau diselamatkan oleh Yang Maha Esa kerana kedua-dua suami Nusaibah bukan insan yang
baik. Suami pertamanya seorang penagih
dadah manakala suami keduanya pula
seorang ustaz yang gemar menipu.
Manakala “Rumah Hitam” pula merujuk kepada “Rumah Putih” yang ternoda dengan air
mata, darah dan mayat warga dunia. Kegagalan Amerika Syarikat dalam
mengembalikan keamanan dunia menyebabkan rumah Presiden Amerika Syarikat dianggap
sebagai “Rumah Hitam” oleh pengarang. Muslihat dan dendam yang menghuni di
rumah ini.
Dalam Kumpulan
Cerpen Mawar Magenta juga ditemukan
kata-kata hikmat seperti “Politik itu Puisi” yang mengundang pembaca untuk
berfikir akan mesej yang ingin diketengahkan oleh pengarang. Politik dianggap
sebagai puisi oleh pengarang kerana jika ingin berjaya dalam mandala politik
maka seseorang perlu bijak bermain
dengan kata-kata yang boleh membangkitkan emosi dan perasaan pendengar.
Beb Sabariah juga memiliki kecenderungan untuk
mengemukakan pertanyaan retoris kerana beliau ingin menarik perhatian pembaca kepada
kalimat yang digunakan dalam cerpen beliau. Dengan perkataan lain, beliau ingin
pembaca menilai semula akan penggunaan kalimat tersebut dalam konteks tertentu
Konklusinya, kumpulan cerpen Mawar Magenta karya Beb Sabariah dianyam dengan teliti dengan
menggandingkan intelektualiti dan kreativiti untuk membuka mata hati dan mata fikir pembaca agar mereka mengambil
iktibar daripada kisah yang dihidangkan dan mengharungi kehidupan di alam fana
ini dengan penuh keimanan.Mawar Magenta,
teks yang wajar dibaca oleh setiap individu untuk mengetahui, memahami dan
merasai permasalahan yang melingkari kehidupan wanita daripada perspektif seorang sasterawan wanita.
TAMAT
BIBLIOGRAFI
Ali Ahmad. (1994). Pengantar Pengajian Kesusasteraan. Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Beb Sabariah. (2010). Kumpulan Cerpen Mawar Magenta. Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Chandler, Daniel. (2007).
Semiotics : The Basics.New York :
Routledge.
Khalid M. Hussain (1979).
Kamus Dwibahasa. Kuala Lumpur : Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Shahnon Ahmad. (1994). Literature as a Seismograph of Life. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
S. Othman Kelantan. (1997). Pemikiran Satira dalam Novel Melayu. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Syed Hussein al-Attas. (1977). Intellectuals in Developing Societies. London: Frank Cass Company
Ltd.
Umar Junus. (1988). Karya Sebagai Sumber Makna: Pengantar
Strukturalisme. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Akhbar
Mohammad Kamal. 2013. “
Hugo Chavez Pejuang Sebenar”, dlm.Sinar Harian, 25 Februari
2013.
Laman Sesawang / Internet
BIODATA PEMAKALAH
Raja Rajeswari Seetha
Raman dilahirkan pada 19 Ogos 1961 di Kuala Kurau, Perak, Malaysia. Menerima
Ijazah Bacelor Sastera dengan kepujian dari Universiti Putra Malaysia (UPM)
pada tahun 1998, Ijazah Sarjana Sastera dengan tesis dari UPM pada tahun 2005.
Kini, beliau sedang melanjutkan pengajian pada peringkat Doktor Falsafah di
Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya dalam bidang Kesusasteraan Melayu.
Beliau memiliki sebuah Kumpulan Puisi Persendirian berjudul Mekar
Bunga serta 30 antologi puisi bersama-sama penyair lain. Dua buah puisi
beliau berjudul “Menanti Sebuah Subuh Megah” dan “Bicara Sukma Palestina Kepada
Warga Buana” telah diterjemah ke bahasa Inggeris oleh ITNM dan National Arts Council Singapore
manakala puisi berjudul “Angin
Iman” dan “Dari Jendela Manusiawi” telah diterjemah ke bahasa Jerman oleh ITNM
dan Goethe InstitutMalaysia. Puisi beliau berjudul “Seni Jarum” telah
dijadikan lagu puisi oleh Kumpulan Kopratasa dan puisi “Monolog Buana
Palestina” telah dijadikan lagu puisi oleh DBP Cawangan Sabah. Beliau pernah
menerima Hadiah Sastera Perdana Malaysia untuk Kategori Puisi, Anugerah Penyair
Alam Siber dan Hadiah Pertama Sayembara Mengarang Puisi Ramadan melalui talian
anjuran esastera com. Raja Rajeswari juga merupakan
pendeklamator puisi, penterjemah puisi dan penterjemah teks ucapan untuk majlis
rasmi dari bahasa Inggeris ke bahasa Melayu dan dari bahasa Melayu ke bahasa
Inggeris. Selain menyumbang dalam bidang kreatif dan deskriptif, Raja Rajeswari
juga membentang kertas kerja untuk seminar, simposium dan kolokium peringkat
kebangsaan dan antarabangsa. Kini, beliau menjawat jawatan sebagai pensyarah di
Jabatan Bahasa Melayu, Institut Pendidikan Guru, Kampus Bahasa Melayu, Kuala
Lumpur.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan