Melahirkan karyawan baru, khususnya karyawan muda memerlukan perancangan
yang rapi. Perancangan yang penuh strategik ke arah kesesuaian dengan tuntutan
zaman. Perancangan yang mampu memugar semula kefahaman mereka terhadap peranan
dan tanggungjawab dalam pengkaryaan, serta perancangan yang mampu membina
pemikiran selaras dengan perkembangan dan perubahan semasa untuk dituangkan
dalam karya.
Kecenderungan generasi muda kini, sering kali
memihak kepada kebendaan, keseronokan dan kepopularan sebagai situasi yang
memberi nilai kebanggaan buat mereka. Justeru, pengkaryaan bukanlah bidang yang
popular, sensasi dan menjanjikan pada tanggapan mereka. Bidang pengkaryaan bagi
mereka tidak mampu meletakkan mereka dalam kelompok yang boleh disensasikan.
Tanggapan ini menyebabkan aspek kepentingan membaca dengan penilaian, menelaah
setiap kejadian dan meneliti keadaan semakin terpinggir. Mereka lebih gemar
mendapatkan bahan yang bersifat popular
dan sensasi sama ada melalui filem, internat atau majalah.
Namun, perkembangan semasa membuktikan tanggapan
demikian tidak begitu tepat, khususnya dalam pengkaryaan novel. Karyawan yang
menulis novel kini menikmati hasil
pengkaryaan mereka, dan terbukti dengan lambakan novel popular di pasaran. Di
samping, adaptasi novel ke filem, drama atau pementasan juga telah merancakkan
lagi industri pengkaryaan bagi mereka. Maka, pengkaryaan sebenarnya menampakkan
kesan terhadap nilainya sebagai pendapatan.
Namun, dalam konteks perbincangan pada hari ini,
skopnya lebih cenderung ke arah membina karyawan muda yang akan menitikberatkan
nilai wibawa dalam pengkaryaan. Persoalannya, apakah nanti penegasan dan
kecenderungan ke arah nilai wibawa karya dapat disatukan dengan kehendak
sensasi dan popular itu sendiri?
Dalam hal ini, agak rumit merasionalkannya
sebagai satu gabungan yang wajar, tetapi dalam pengertian lain, rasanya tidak
mustahil terjadi. Justeru, usaha untuk memupuk minat dan bakat pengkaryaan dalam
kalangan penulis muda harus sejajar dengan dasar kerajaan yang sedia ada.
Paling jelas, dasar melahirkan modal insan berfikiran kelas pertama, bersahsiah
tinggi dan menguasai maklumat. Asasnya adalah ilmu, yang boleh dimanfaatkan
daripada pelbagai sumber, melalui pemikiran yang betul, benar dan baik.
Mungkin dalam konteks perbincangan kita pada
hari ini juga, kita melihat apakah konsep karyawan muda yang kita hendak perkatakan?
Apakah dari segi usia diri mereka atau usia kepengarangan mereka. Hal ini cukup
penting bagi memaknakan perbincangan agar tumpuan sasaran dapat diperjelaskan,
khususnya dari segi pelaksanaan kegiatan, pemikiran dan gerakan kumpulan.
Pengertian karyawan muda ini telah menjadi
polemik cukup hangat pada tahun 2001 dalam ruangan Yang Indah Itu Bahasa (YIIB)
melalui akhbar Utusan Sarawak. Beberapa rencana yang berkaitan telah
diterbitkan dalam buku Getus Fikir Sastera Sarawak pada tahun 2004 dan telah diselenggarakan
oleh Abang Haliman Abang Julai, selaku Ketua Unit Penerbitan, Dewan Bahasa dan
Pustaka Cawangan Sarawak.
Menurut Abang Patdeli Abang Muhi dalam
rencananya Prospek Penulis Muda Sarawak, menegaskan bahawa, masih belum
diketemukan takrif yang benar-benar tuntas tentang siapakah penulis muda. Ada
yang mengatakan bahawa penulis muda itu harus ditakrifkan dan diklasifikasikan
mengikut usia, jika muda usianya, maka golongan penulis mudalah mereka itu.
Juga ada yang menggolongkannya mengikut usia pengkaryaan mereka, yakni yang
baharu sahaja menulis dan belum lagi mantap atau established diri dan karya mereka. Klasifikasi yang kedua itu,
tampaknya lebih digemari.
Namun, dalam konteks hari ini, kita akan cuba
melihat dalam dua keadaan, iaitu penulis berusia muda dan baru menulis dan
penulis yang telah berusia yang juga baru menulis. Maka, secara mudahnya, skop
karyawan muda yang kita bincangkan pada sesi ini adalah karyawan yang masih
baharu dalam bidang penulisan. Tetapi konsep memperkasakan karyawan ini
ditunjangi dengan beberapa persoalan.
Apakah penulis muda yang tampil bersama-sama dalam dunia pengkaryaan ini
berkarya untuk memurnikan peradaban bangsanya? Atau sebagai satu keperluan
material? Atau masih seperti dulu-dulu, untuk keseronokan dan kepuasan
semata-mata? Atau sememangnya telah tertanam dalam diri mereka visi dan misi
yang unggul untuk menjana pemikiran bangsa? Kekhuatiran yang timbul melalui
persoalan ini selaras dengan keadaan negara dan dunia yang semakin diratah oleh
modenisasi tanpa prinsip yang jelas.
Pertamanya, kesan pembangunan yang pesat, gelora dunia yang mendesak dan
kehidupan yang rakus dibina atas kebendaan, menganjak banyak hal, sama ada hala
tuju kepengarangan atau keupayaan memanusiakan manusia. Kedua, bidang
kepengarangan menjadi semakin sempit dengan pengertian semasa yang mementingkan
pembangunan fizikal tanpa memahami pembangunan minda.
Ketiga, tumpuan dan hala tuju kepengarangan semakin
terkeliru dengan kehendak dan permintaan, sehingga keutamaan dan pendirian
semakin dibezakan, dan permasalahan tersebut dipinggirkan dengan alasan, yang
penting kita hanya perlu berkarya!. Namun, dalam menentukan peradaban bangsa,
persuratan akan menjadi saksi dan bukti sejarah masa depan. Sejarah yang
memintal segala apa yang kita lakukan sekarang sebagai rujukan cucu cicit kita.
3.0
MEMPERKASAKAN KEPENGARANGAN KARYAWAN MUDA
Sememangnya, dalam keadaan biasa, usaha
memperkasakan karyawan muda telah sekian lama dilakukan dan dilaksanakan.
Khususnya oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Begitu juga oleh persatuan penulis.
Bahkan di peringkat sekolah pun usaha melahirkan pelajar yang mampu
menghasilkan karya turut diadakan.
Justeru, usaha pelbagai pihak ini dalam
memperkasakan kepengarangan karyawan muda telah berlaku dengan momentum yang
sama. Maka, perbincangan kita ini nanti, diharap dapat mencetuskan resolusi
yang bakal menganjak usaha memperkasakan karyawan muda ini. Antara kegiatan
yang telah dilaksanakan tetapi memerlukan penambahbaikan adalah seperti
berikut;
3.1
Bengkel Penulisan
Bengkel penulisan merupakan ruang yang paling
berkesan untuk memperkasakan kepengarangan karyawan muda. Melalui bengkel,
perkongsian idea, teknik dan gaya dapat diberi nafas baharu dengan penyesuaian
fenomena dunia penulisan. Namun, kaedah lama selalunya menekankan keupayaan
menghasilkan karya secara umum. Bukan dilunaskan dengan pendirian yang
sebenarnya.
Justeru, bengkel penulisan menjadi ruang untuk mereka dibimbing dengan ilmu
asas penulisan. Diperkenalkan dengan teknik penulisan. Di samping didedahkan
dengan gaya penulisan yang berkesan. Walaupun demikian, bengkel penulisan yang
hendak diadakan perlu menepati sasarannya dengan modul yang khusus dan
terancang. Ketepatan memilih peserta dengan tujuan bengkel harus memenuhi
kategori serta tahap kemampuannya terutama dalam meneliti kecenderungan genre
yang mereka ceburi.
Sebagai contoh, peserta bengkel akan dilingkari
dengan konsep penulisan yang berpandukan kaedah formalisme dan juga
berstruktur. Secara umumnya, kaedah tersebut amat wajar kerana menjadi langkah
pertama untuk memulakan perjalanan penulisannya. Namun, dalam keadaan dunia
yang cukup pantas dari segi kitaran maklumat, ada kewajaran memberi kebebasan
untuk karyawan muda melakukan transformasi gaya penulisannya.
Hal ini penting untuk membina keperibadian
dirinya dalam pengkaryaan. Mungkin kita sering beranggapan bahawa menulis itu
memerlukan proses yang semestinya diikuti. Namun dalam era sekarang ini,
sesuatu proses bukan hanya diikuti tetapi juga perlu difahami dengan sentiasa
memikirkan penambahbaikan kaedah atau cara yang terbaik. Begitu juga halnya
dengan penulisan.
Pemupukan minat terhadap penulisan khususnya
untuk penulis muda tidak sukar. Namun untuk memugar semula minat yang telah
terpadam amatlah rumit. Kerana pemupukan bermula daripada asas, iaitu
pengenalan tentang teknik penulisan. Justeru, elemen-elemen dorongan dan
motivasi masih boleh digambarkan. Berbeza dengan memugar semula minat yang
telah hilang, pendekatan dan kaedahnya memerlukan proses penjanaan pemikiran
dan spiritual yang diselaraskan dengan kehendak semasa.
Untuk proses memugar semula minat penulisan, satu pendekatan yang mampu
membuka ruang bagi penulis muda ini mempertingkatkan daya fikir dalam soal isu
semasa, memberi pandangan dan mencetuskan idea baharu selaras dengan
perkembangan semasa wajar diberi perhatian. Di samping, mereka perlu dijinakkan
untuk mementingkan penggunaan bahasa Malaysia yang baik, betul dan bermutu.
Melalui proses pemugaran pemikiran itu, penulis muda dapat menikmati keupayaan
tuntutan kepengarangan secara lebih menyeluruh.
3.2
Aktiviti Bahasa atau Sastera
Karyawan muda perlu diketengahkan bukan sahaja
penampilan dirinya tetapi juga karyanya. Maka, dalam hal ini, karyawan muda perlu dan
harus mengikuti pelbagai aktiviti bahasa dan sastera. Keterlibatan mereka
penting untuk menambah pengetahuan, menukar paradigma berfikir, sentiasa peka
dengan perubahan dan mendepani sebarang kecelaruan, khususnya dalam konteks
keilmuan.
Sebagai contoh, Minggu Penulis Remaja, wajar
menjadi projek rintis ke arah mencetuskan idea-idea baharu dalam kalangan
karyawan muda. Program seperti itu, tidak lagi hanya menekankan proses
penciptaan, tetapi juga perlu menegaskan kecenderungan melakukan daya upaya
kepengarangan yang lebih maju untuk ke depan, agar karya berkualiti dan sesuai
dengan keperluan zaman.
Minggu Penulis Remaja sebagai wahana dan usaha pembinaan, penataran dan mempertemukan
penulis muda dengan penulis sedia mapan dalam sesuatu genre bagi menilai semula
kebertanggungjawaban terhadap penulisan. Juga sebagai satu wadah
antara pihak berwajib dan karyawan muda untuk berbincang atau bertukar idea
secara bersemuka dalam usaha memantapkan pengkaryaan agar dapat menerobos
kesusasteraan ke peringkat kebangsaan.
Di samping, mewujudkan budaya
kritikal penuh kreatif serta inovatif dalam pemikiran terhadap bahasa, sastera
dan budaya. Dan juga mengusahakan kaedah terbaik bagi memperkatakan, membincangkan dan
mengutarakan impak dan kesan terhadap
nilai pengkaryaan serta pemikiran, dengan harapan untuk menyatukan
kesefahaman antara penganjur, karyawan dan peminat sastera dalam usaha
memperkembangkan serta mempergiatkan penulisan.
3.3 Ruangan Berkarya
Sebagai seorang karyawan muda, ruangan bagi
menerbitkan dan menyiarkan karya mereka wajar diberi perhatian. Sifat berkarya
memerlukan karya disiarkan. Apatah lagi untuk seseorang karyawan muda. Keperluan
ini bukan disandarkan dengan material tetapi sebagai asas membuktikan
keberhasilan mereka menghasilkan karya.
Ini terbukti melalui ruangan Wadah Bahasa dan
Sastera yang tersiar dalam akhbar Utusan Sarawak pada setiap hari Rabu. Ruangan
ini cukup berperanan membina keperibadian diri karyawan muda. Sekalipun, karya
yang dihasilkan masih banyak kekurangannya, namun, proses pertama ini akan
membina keyakinan untuk karyawan muda lebih berani menuangkan ideanya dengan
gaya atau teknik penulisan yang lebih berwibawa sifatnya.
Ruangan ini sememangnya disediakan khas untuk penulis muda dan baru. Karya
yang tersiar tidak diedit. Setiap karya yang tersiar akan dibuat ulasan oleh
penulis sedia mapan pada minggu berikutnya selepas karya tersebut disiarkan.
Konsep ini merupakan bimbingan melalui akhbar yang memungkinkan juga boleh
dimanfaatkan oleh pembaca lain.
3.4 Peraduan Penulisan
Kadang-kadang, untuk meletakkan karyawan muda
berada dalam persada penulisan memerlukan satu peluang yang di kecapi melalui
sesuatu kejayaan. Kerana persaingan mendepani penulis sedia mapan amat sukar,
sekiranya karyawan baru hanya menulis dalam konteks yang biasa-biasa sahaja.
Namun, sekiranya karyawan muda memenangi sesuatu
peraduan penulisan walaupun hanya menerima hadiah sagu hati, ini dapat
dijadikan batu loncatan untuk berada bersama-sama penulis yang sedia dikenali. Maka,
dalam hal ini, karyawan muda memerlukan peraduan penulisan sebagai pembuktian
tentang keupayaan mereka.
Apatah lagi seandainya, dalam sesuatu peraduan tersebut,
karyawan muda berhasil menempatkan diri dalam hadiah utama, pasti akan menjadi
landasan untuk karyawan muda menekuni pengkaryaan dengan lebih baik. Antaranya
ialah Hadiah Penulisan Kreatif dan Penerbitan Majalah Sekolah Menengah Negeri
Sarawak.
Hadiah Penulisan dan Penerbitan Majalah Sekolah Menengah Negeri Sarawak
bermula sejak tahun 1997. Antara kategori yang dinilai adalah genre cerpen,
sajak dan esei. Saban tahun akan muncul penerima hadiah, 5 orang untuk cerpen,
5 orang untuk sajak dan 5 orang untuk esei. Kalau dikira secara mudah, bermula
tahun 1997 sehingga tahun 2012, melalui hadiah tersebut telah melahirkan 75 orang cerpenis muda, 75 orang penyair muda
dan 75 orang penulis esei.
3.5 Gerakan Berkumpulan
Karyawan muda memerlukan kumpulan sebagai
gerakan bersama ke arah mencetuskan daya upaya kepengarangan mereka. Gerakan
berkumpulan ini, bukan sahaja dijadikan medan untuk bertukar-tukar fikiran
tetapi juga menjadi ruang untuk mereka merencana kegiatan yang difikirkan wajar
dan sesuai buat mereka. Gerakan sebegini seharusnya mempunyai fokus yang jelas
dan bukan hanya diwujudkan sebagai ruang bertanya khabar.
Dengan kepesatan maklumat dan kecanggihan
teknologi, gerakan berkumpulan, khususnya untuk karyawan menjadi amat mudah,
cepat dan praktikal. Maka, keberadaan karyawan muda dalam merangsang, mendorong
dan mendesak sesama mereka akan menzahirkan satu gerakan yang cukup dominan ke
arah merealisasikan hasrat dan cita-cita mereka dalam kepengarangan.
3.6 Bersinergi Dengan Pelbagai Pihak
Sekiranya karyawan muda mempunyai gerakan
berkumpulan yang terurus dengan baik, maka usaha seterusnya adalah bersinergi
dengan pelbagai pihak untuk melaksanakan pelbagai kegiatan ke arah peningkatan
pengetahuan. Tentu sahaja, pihak berwajib dan pihak yang berkaitan akan
bersedia membantu. Dalam konteks ini, gerakan karyawan muda harus melihat skop
ini dalam konsep yang luas.
Ilmu bantu sebagai pendukung keupayaan karya
amat memerlukan kepelbagaian pemahaman konteks kejadian sama ada yang tersurat
mahupun yang tersirat. Kerana sebagai seseorang penulis, setiap peristiwa
merupakan makna yang perlu di tafsir dan dikongsi nilainya. Sekiranya hal ini
difahami oleh setiap karyawan muda, maka penghasilan karya mereka nanti pasti
memberi impak yang luar biasa.
4.0
Karyawan Muda Sarawak
Kelompok karyawan muda di Sarawak sebenarnya
telah berubah dari segi pola pengkaryaan mereka. Ada yang sudah bersifat
penulis tersohor dan memenangi pengiktirafan di peringkat kebangsaan. Antaranya
saudara Roslan Jomel, cikgu Mohd Ali Salim dan saudara Muhammad Justin. Pola
perubahan ini terjadi berdasarkan beberapa elemen yang telah kita perkatakan
tadi.
Sebagai contoh, saudara Roslan Jomel tampil
dengan satu gaya penulisan yang cukup menarik dan unik. Bahkan judul karyanya
sama ada cerpen atau puisi sudah cukup menggambarkan keunikan karyanya. Antaranya,
kumpulan cerpennya yang berjudul “Namaku Epal Kuning”. Begitu
juga dengan cerpen “Lelaki Romantik yang Datang pada Pukul 10.00 Malam” yang telah
menerima HPPS bagi tahun 2010/2011. Sebenarnya, Roslan Jomel antara penulis
muda negeri Sarawak yang cukup versatil dan produktif dalam pengkaryaan. Beliau
menulis cerpen, sajak, dan esei kritikan. Mula menulis sejak 1990.
Namun akhir-akhir ini beliau menonjol dengan keperibadian dalam
pengkaryaannya apabila memenangi beberapa hadiah, termasuk Hadiah Sastera
Perdana, Hadiah Penghargaan Penulis Sarawak (HPPS) dan juga Peraduan Menulis
Esei Kritikan 2011 bagi peringkat negeri Sarawak. Maka, dalam keupayaan yang
sedemikian, rasanya Roslan Jomel bukan lagi dalam kelompok karyawan muda tetapi
sudah tercatat sebagai penulis yang cukup mapan di negeri Sarawak ini.
Begitu juga dengan cikgu Mohd Ali Salim. Beliau merupakan guru. Kerjayanya
sebagai guru banyak membantu dirinya membina nilai pengkaryaan dalam karyanya.
Selain menulis cerpen, Mohd. Ali Salim agak giat menulis rencana. Namun,
cerpen-cerpen yang dihasilkannya amat baik sama ada dari segi pengutaraan
pemikiran mahupun teknik. Cerpen berjudul “Haji Belom” yang tersiar dalam YIIB
pada 22 November 2010 telah menerima HPPS bagi tahun 2010. Cerpennya berjudul
“Periaku Untuk Ibu Pertiwi” yang memenangi Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2010.
Kini nama beliau telah terpahat sebagai penerima hadiah sastera perdana.
Rasanya tidak wajar beliau dikaitkan lagi sebagai karyawan muda.
Muhammad Justin yang terbina melalui bimbingan Bengkel Wadah Bahasa dan
Sastera yang kemudiannya mengikuti Minggu Penulis Remaja muncul dengan
karya-karya sajaknya yang penuh sinis selaras dengan isu semasa. Dua buah
puisinya yang mendapat pengiktirafan HPPS 2009 dan 2010 ialah “Terima Kasih
Pembunuh” yang tersiar dalam akhbar Berita Harian pada 24 Januari 2009 dan
“Kita Adalah Penipu” yang tersiar dalam ruangan YIIB, Utusan Borneo pada 25
Oktober 2010.
Beberapa orang penulis
baru yang penuh karisma dan giat dalam pengkaryaan. Antaranya, Arbi Suhadat,
Zubaidah Gapor, Sharifah Haniffah, Siti Rossikin, Yusuf Jalli, Mohd. Nazrin,
Azilah Abdul Rahman dan beberapa orang lagi yang semakin giat berkarya. Selain
itu juga, kemunculan penulis muda di Sarawak melalui peraduan atau keberanian
mereka mengetengahkan diri melalui karya mereka di persada sastera nasional.
Antaranya Mohd. Faizal Jamil, Maslina Mahbu, Shamsul Idzam Jamil dan Siti Nur
Hidayah Abdullah (sekadar menyebut beberapa nama).
5.0
PENUTUP
Kesinambungan pewaris terhadap perkembangan kepengarangan di Sarawak
terletak pada tanggungjawab setiap karyawan yang telah memilih untuk berada
dalam dunia penulisan ini. Justeru, mengenal pasti dan meneruskan tradisi ini
harus dilakukan oleh semua pihak, sama ada pihak berwajib, pihak NGO mahupun
karyawan itu sendiri.
RUJUKAN
A. Aziz Deraman, 2005, Intelektualisme Budaya, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.
Abdul Latiff Abu Bakar, 2012, Kgemilangan Dan Cabaran Peradapan Melayu, GAPENA, Kuala Lumpur.
Haji Hamzah Hamdani, 2004, Pertumbuhan dan Perkembangan Sastera Melayu di Sarawak, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur
Tiada ulasan:
Catat Ulasan